Na cmentarzu tatarskim w Bohonikach pochowano nienarodzone dziecko Syryjki, która poroniła będąc w 25 tygodniu ciąży. Zgodnie z nauczaniem islamu nienarodzone dziecko jest człowiekiem, dlatego ceremonie pogrzebowe odbywają się tak, jak w przypadku, każdej innej osoby zmarłej po narodzeniu.
Ciężarna kobieta wraz z mężem i pięciorgiem dzieci przekroczyła zieloną polsko-białoruską granicę w Narewce. Rodzina przyleciała z Iraku. Po konsultacji medycznej, lekarze zabrali kobietę w stanie krytycznym do jednego z podlaskich szpitali. Niestety jej nienarodzone dziecko obumarło a w szpitalu wciąż trwała walka o życie kobiety. Ojciec z piątką dzieci został umieszczony w jednym z ośrodków dla uchodźców na terenie województwa podlaskiego. Mężczyzna codziennie przywożony jest do szpitala, by móc odwiedzać żonę.
Pogrzeb nienarodzonego dziecka odbył się na cmentarzu muzułmańskim w Bohonikach. Ceremonię pogrzebową poprowadził imam miejscowej gminy muzułmańskiej Aleksander Ali Bazarewicz. Imam wyjaśnił, że: „Zgodnie z nauczaniem islamu to dziecko jest człowiekiem, dlatego ceremonie pogrzebowe odbywają się tak, jak w przypadku, każdej innej osoby zmarłej po narodzeniu”.
Śmierć dziecka jest traumatycznym wydarzeniem, dlatego osieroconym rodzicom zawsze powinno przysługiwać prawo do jego godnego pochowania i zrozumienia ze strony społeczeństwa. Nienarodzonemu dziecku należy okazać szacunek ze względu na jego godność osobową od poczęcia.
Kościół katolicki od początku swego istnienia stoi na straży wartości i godności ludzkiego życia. Jednym z przejawów jest szacunek wobec zwłok ludzkich na każdym etapie życia człowieka. Kodeks Prawa Kanonicznego w kanonie 871 stwierdza, że: „płody poronione, jeśli żyją, należy, jeśli to możliwe, chrzcić”. Prawo kościelne nie robi różnicy między poronieniami samoistnymi, a poronieniami sprowokowanymi. Jeśli poronienie nastąpiło podczas zażycia środków poronnych lub poprzez interwencję ginekologa, sposób postepowania jest taki sam jak w przypadku poronienia samoistnego.
Prawosławie, podobnie jak katolicyzm ma jasne stanowisko w kwestii aborcji i początku życia ludzkiego. Życie ludzkie zaczyna się od poczęcia, więc każda ingerencja powodująca śmierć dziecka jest niedozwolona. Podobnego zdania jest wiele odłamów protestanckich, głównie ortodoksyjnych. Kościół Ewangelicko-Augsburski zdecydowanie opowiada się za ochroną życia od poczęcia oraz sprzeciwia się stosowaniu środków wczesnoporonnych. W islamie aborcja jest zakazana na każdym etapie ciąży, chyba że istnieje do tego słuszny powód medyczny na przykład, gdy ciąży zagraża zdrowiu matki.
Dobrze, że doświadczenie straty dziecka w okresie prenatalnym jest coraz szerzej poruszane w mediach. Pamiętajmy, że rodzice nie utracili ciąży, ale stracili swoje dziecko, któremu nie tylko należy się pamięć, ale i pożegnanie oraz godny, rodzinny pogrzeb.
JB
Źródło: wpolityce.pl