Tylko życie ma przyszłość!

dr inż. Antoni Zięba

Szukaj
Close this search box.

Irlandia Płn.: „Nie” dla edukacji aborcyjnej w szkołach katolickich

Dzieci w szkole. Fot.: pl.123rf.com

Lon­dyn nie usta­je w ide­olo­gicz­nej eks­pan­sji, któ­ra ma pod­po­rząd­ko­wać Ir­lan­dię Pół­noc­ną dyk­ta­to­wi edu­ka­cji, pro­mu­ją­cej abor­cję. Stąd dy­rek­to­rzy dzia­ła­ją­cych tam szkół ka­to­lic­kich wzy­wa­ją ro­dzi­ców, aby od­rzu­ci­li plan bry­tyj­skie­go rzą­du, któ­ry chce na­rzu­cić szko­łom za­ostrze­nie wy­mo­gów na­ucza­nia o sek­su­al­no­ści człowieka.

Ir­lan­dia Pół­noc­na, po­zo­sta­jąc czę­ścią Wiel­kiej Bry­ta­nii, nie dys­po­nu­je peł­ną su­we­ren­no­ścią. W do­dat­ku kon­flik­tu na tle po­li­tycz­nym pro­te­stanc­ko-ka­to­lic­ki rząd jest za­wie­szo­ny od lu­te­go 2022 r., a de­cy­zje do­ty­czą­ce Bel­fa­stu po­dej­mu­je rząd w Londynie.

Bry­tyj­ski mi­ni­ster do spraw Ir­lan­dii Pół­noc­nej Chris He­aton-Har­ris na­le­ga, aby zak­tu­ali­zo­wać pod dyk­tan­do Lon­dy­nu tre­ści z dzie­dzi­ny edu­ka­cji sek­su­al­nej (Re­la­tion­ship and Se­xu­ali­ty Edu­ca­tion RSE). Po­li­tyk twier­dzi, że na­le­ży zmie­nić spo­sób na­ucza­nia te­go przed­mio­tu, aby do­star­czał dzie­ciom i mło­dzie­ży, jak się wy­ra­ził: „wszech­stron­nej i pre­cy­zyj­nej z na­uko­we­go punk­tu wi­dze­nia edu­ka­cji na te­mat zdro­wia, praw sek­su­al­nych i re­pro­duk­cyj­nych. Edu­ka­cji obej­mu­ją­cej za­po­bie­ga­nie wcze­snej cią­ży i do­stęp do aborcji”.

Po­li­tyk chce rów­nież pod­nieść ran­gę przed­mio­tu, aby stał się on obo­wiąz­ko­wym ele­men­tem pro­gra­mu na­ucza­nia. Głos za­brał li­der Ko­ścio­ła ka­to­lic­kie­go w Ir­lan­dii Pół­noc­nej bp Do­nal McKe­own, któ­ry sta­now­czo od­rzu­ca zmia­ny, zwłasz­cza że nie czy­ni się żad­ne­go wy­jąt­ku dla szkół wy­zna­nio­wych, w tym katolickich.

Wska­zu­jąc, że pla­ców­ki ka­to­lic­kie to naj­więk­sza gru­pa szkół w re­gio­nie, zrze­sza­ją­ca je or­ga­ni­za­cja (Ca­tho­lic Scho­ols’ Tru­stee Se­rvi­ce) wzy­wa lu­dzi nie go­dzą­cych się na tak da­le­ką in­ge­ren­cję w pro­gram na­ucza­nia, do wy­ra­że­nia sprze­ci­wu w dro­dze kon­sul­ta­cji. Jest to na­rzę­dzie, któ­re w de­mo­kra­cji bry­tyj­skiej umoż­li­wia oby­wa­te­lom bez­po­śred­nio wy­ra­zić swo­ją apro­ba­tę lub sprze­ciw wo­bec pro­po­no­wa­nych przez rząd roz­wią­zań prawnych.

Bp McKe­own pod­kre­śla, że: „na­sza wi­zja edu­ka­cji po­twier­dza pra­wa ro­dzi­ców do te­go, aby ich dzie­ci kształ­ci­ły się zgod­nie z ich prze­ko­na­nia­mi etycz­ny­mi, re­li­gij­ny­mi i fi­lo­zo­ficz­ny­mi”. Tym­cza­sem, jak za­uwa­ża hie­rar­cha, pro­po­no­wa­ne no­we usta­wo­daw­stwo „pod­wa­ża pra­wo ro­dzi­ców do te­go, aby ich dzie­ci kształ­ci­ły się zgod­nie z ich prze­ko­na­nia­mi i mię­dzy­na­ro­do­wym usta­wo­daw­stwem do­ty­czą­cym praw czło­wie­ka”. Pod­kre­śla on, że w tak draż­li­wych i trud­nych spra­wach Ir­lan­dia Pół­noc­na po­win­na mieć pra­wo wła­sne­go głosu.

„Tak draż­li­we kwe­stie po­win­ny po­zo­stać przed­mio­tem kon­sul­ta­cji, de­ba­ty i uzgod­nień z lo­kal­nie wy­bra­nym zgro­ma­dze­niem co do dzia­łań, któ­re naj­le­piej od­po­wia­da­ją po­trze­bom oby­wa­te­li” – stwier­dza bi­skup McKe­own. Je­go zda­niem to usta­wo­daw­stwo po­ten­cjal­nie na­rzu­ca ide­olo­gicz­ny po­gląd na abor­cję i za­po­bie­ga­nie wcze­snej cią­ży, co bez­po­śred­nio kwe­stio­nu­je pra­wa szkół ka­to­lic­kich do ofe­ro­wa­nia świa­to­po­glą­du opar­te­go na wierze.

„Nie ma etycz­nie neu­tral­ne­go lub wol­ne­go od war­to­ści po­dej­ścia do kwe­stii po­cząt­ku ludz­kie­go ży­cia. Ocze­ki­wa­nie, że szko­ły po­win­ny an­ga­żo­wać się w re­ali­za­cję, rze­ko­mo neu­tral­ne­go pro­gra­mu na­ucza­nia, któ­ry pod­kre­śla do­stęp do abor­cji, po­ka­zu­je brak zro­zu­mie­nia pod­sta­wo­wych za­sad ka­to­lic­kiej edu­ka­cji” – po­wie­dział duchowny.

Pod­kre­ślił rów­nież, że: „żad­nej edu­ka­cji w za­kre­sie zdro­wia sek­su­al­ne­go nie moż­na po­strze­gać ja­ko od­ręb­nej kwe­stii, ode­rwa­nej od szer­sze­go wy­mia­ru wspar­cia mło­dych lu­dzi we wzra­sta­niu do doj­rza­ło­ści w tak wy­so­ce zsek­su­ali­zo­wa­nym świe­cie. Zdro­wa dys­ku­sja na te­mat sek­su­al­no­ści mu­si być czę­ścią pro­gra­mu na­ucza­nia, pro­mu­ją­ce­go zdro­wie psy­chicz­ne i do­bre sa­mo­po­czu­cie. Wła­śnie do te­go dą­ży pro­gram edu­ka­cji w za­kre­sie re­la­cji opar­tych na wie­rze” – pod­kre­ślił bp Do­nal McKeown.

Wpro­wa­dze­nie zmian w pro­gra­mie edu­ka­cji sek­su­al­nej w Ir­lan­dii Pół­noc­nej, zgod­nie z za­mie­rze­nia­mi rzą­du bry­tyj­skie­go, gro­zi na­ru­sze­niem au­to­no­mii szkół ka­to­lic­kich w kształ­to­wa­niu zgod­nym z prze­ko­na­nia­mi etycz­ny­mi. To utra­ta pra­wa ro­dzi­ców do wy­bo­ru edu­ka­cji zgod­nej ze swo­imi przekonaniami.

 

JB
Źró­dło: KAI

Udostępnij
Tweetnij
Wydrukuj