Wiek uczniów: szkoła podstawowa kl. 7–8
Przedmiot: wychowanie do życia w rodzinie, katecheza
Cel ogólny:
- Przekazanie uczniom wiedzy na temat okresu prenatalnego.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wyjaśnia, co to jest okres prenatalny.
- Ma wiedzę na temat rozwoju dziecka od poczęcia do narodzin.
- Jeśli temat przeprowadzamy na katechezie: dziękuje w modlitwie rodzicom za życie.
Metody pracy:
rozmowa, praca z tekstem, wypowiedź pisemna, wypowiedź ustna, niedokończone zdania, projekt podziękowania.
Formy pracy:
indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne
Załącznik nr 1, załącznik nr 2, gotowe materiały skserowane po jednym egzemplarzu dla ucznia – zajęcia w klasie, jeśli w sali komputerowej – linki:
- www.pro-life.pl/materialy-edukacyjne/ (Biblioteczka Pro-Life nr 1: Od kiedy? Od poczęcia, str. 2–9)
- www.pro-life.pl/materialy-edukacyjne/ (Biblioteczka Pro-Life nr 1: Od kiedy? Od poczęcia, str. 10–11)
- www.ekologiaprokreacji.pl, str. 21–32.
Ponadto karty z osią czasu rozwoju dziecka, szklany pojemnik ze szpatułkami, na których są zapisane numery uczniów z dziennika, tablica multimedialna, magnetyczna lub zwykła, laptop, zadanie.
Przebieg lekcji
I.Wstęp ( 1 min)
- Nauczyciel mówi:
Zanim się urodziliśmy, każdy z nas przebywał 9 miesięcy pod sercem mamy. To był nasz pierwszy dom. Odczuwaliśmy nastroje rodziców, słyszeliśmy ich głosy, kiedy mówili do nas, czytali nam bajki, śpiewali kołysanki. Odczuwaliśmy ich dotyk, gdy głaskali nas przez brzuch mamy. Zobaczmy, jak nazywa się ten okres rozwoju dziecka.
- Prezentacja slajdu – okres prenatalny.
Nauczyciel posługując się wyświetlonym slajdem, przedstawia znaczenie okresu prenatalnego (załącznik nr 1).
Okres prenatalny (inaczej wewnątrzłonowy, śródmaciczny) – jest to okres trwający od zapłodnienia komórki jajowej do urodzenia noworodka. Prawidłowo trwa od 38 do 42 tygodni. Dzieli się na dwie fazy: zarodkową (do 8. tygodnia życia) i płodową (od 9. tygodnia do porodu).
- Praca z tekstem – praca indywidualna (7 min)
- a) Nauczyciel podaje uczniom przygotowane na kartkach niedokończone zdania do uzupełnienia (załącznik nr 2).
Okres prenatalny to………………………………………………..
Prawidłowo trwa…………………………………………………..
Dzieli się na fazę zarodkową, która trwa……… oraz fazę płodową, która trwa …………
- Fazy rozwoju życia płodowego, rozwój intelektualny dziecka (15 min)
- a) Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa wybiera lidera.
- b) Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z osią czasu.
Grupy z liczbami parzystymi
Uczniowie opracowują oś czasu rozwoju dziecka przez 9 miesięcy, z wyszczególnieniem poszczególnych tygodni. Pracę wykonują pisemnie lub graficznie, a następnie wklejają do zeszytu.
Grupy z liczbami nieparzystymi
Uczniowie zapisują, co zapamiętuje dziecko w okresie prenatalnym i jakie sygnały odbiera ze świata zewnętrznego. Następnie wklejają odpowiedź do zeszytu.
- Wypowiedź ustna. Prezentacja prac przez chętne osoby na forum klasy (10 min)
- Wypowiedź pisemna uczniów w zeszycie z niedokończonymi zdaniami (6 min)
Dopisz zdanie.
To zadziwiające, że……………………………
To niesamowite, że naukowcy zbadali, iż…………………….
Dziecko rozwijające się w łonie matki jest pełne życia. Myślę, że…………………………
- Praca domowa
- a) Nauczyciel dyktuje uczniom polecenie do zeszytu.
Zaprojektuj podziękowanie dla rodziców za życie. Projekt podaruj rodzicom w dowolnym dniu.
Opracowała Agnieszka Sobczyk
ZAŁĄCZNIK 1 (do wyświetlenia jako slajd)
Okres prenatalny (inaczej wewnątrzłonowy, śródmaciczny) – jest to okres trwający od zapłodnienia komórki jajowej do urodzenia noworodka. Prawidłowo trwa od 38 do 42 tygodni. Dzieli się na dwie fazy: zarodkową (do 8. tygodnia życia) i płodową (od 9. tygodnia do porodu).
ZAŁĄCZNIK 2
Okres prenatalny to …………………….……………………………..
Prawidłowo trwa…………………….…………………………………
Dzieli się na fazę zarodkową, która trwa……………..…….………… oraz fazę płodową, która trwa…………………………….……………
—————————————————————————————————————–
Okres prenatalny to …………………….……………………………..
Prawidłowo trwa…………………….…………………………………
Dzieli się na fazę zarodkową, która trwa……………..…….………… oraz fazę płodową, która trwa…………………………….……………
—————————————————————————————————————–
Okres prenatalny to …………………….……………………………..
Prawidłowo trwa…………………….…………………………………
Dzieli się na fazę zarodkową, która trwa……………..…….………… oraz fazę płodową, która trwa…………………………….……………
—————————————————————————————————————–
Okres prenatalny to …………………….……………………………..
Prawidłowo trwa…………………….…………………………………
Dzieli się na fazę zarodkową, która trwa……………..…….………… oraz fazę płodową, która trwa…………………………….……………
—————————————————————————————————————–
Okres prenatalny to …………………….……………………………..
Prawidłowo trwa…………………….…………………………………
Dzieli się na fazę zarodkową, która trwa……………..…….………… oraz fazę płodową, która trwa…………………………….……………
—————————————————————————————————————–
Okres prenatalny to …………………….……………………………..
Prawidłowo trwa…………………….…………………………………
Dzieli się na fazę zarodkową, która trwa……………..…….………… oraz fazę płodową, która trwa…………………………….……………
—————————————————————————————————————–
Okres prenatalny to …………………….……………………………..
Prawidłowo trwa…………………….…………………………………
Dzieli się na fazę zarodkową, która trwa……………..…….………… oraz fazę płodową, która trwa…………………………….……………