Wiek uczniów: szkoła ponadpodstawowa
Przedmiot: wychowanie do życia w rodzinie, godzina wychowawcza, biologia
Cel ogólny:
- ukazanie przebiegu rozwoju zarodkowego i płodowego człowieka.
Cele szczegółowe. Uczeń:
- utrwala informacje dotyczące fazy cyklu kobiety oraz płodności człowieka;
- zna fazy rozwoju dziecka w każdym trymestrze ciąży;
- poznaje badania naukowe dotyczące rozwoju dziecka;
- uświadamia sobie, że życie ludzkie rozpoczyna się od poczęcia;
- potrafi znaleźć najważniejsze informacje dotyczące rozwoju dziecka w łonie matki;
- pracuje w grupie;
- potrafi dostrzec, że „życie cudem jest”.
Metody i formy pracy:
prezentacja multimedialna, pogadanka, praca indywidualna i grupowa, praca z tekstem (cytaty z książki Ekologia prokreacji bądź ze strony internetowej) oraz z innych źródeł np. https://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/2017–10Murdzek.pdf
Środki dydaktyczne:
prezentacja multimedialna, białe kartki, gotowe materiały ksero, pojemniki z patyczkami od lodów, do których przyklejone zostały ziarna: pieprzu, nasion granatu, fasoli, wiśni, śliwki, brukselki. Na patyczkach pod nasionem czy owocem nauczyciel porównał wielkość danego owocu do wielkości dziecka w łonie mamy.
Bibliografia:
- strona internetowa www.pro-life.pl/materialy-edukacyjne/ (Biblioteczka Pro-Life nr 1: Od kiedy? Od poczęcia, str. 9–10)
- strona internetowa: ekologiaprokreacji.pl
- strona internetowa: https://pro-life.pl/wp-content/uploads/2019/08/folder-kazde-poczete-dzieco-ma-prawo-do-zycia.pdf
- strona internetowa: https://www.tvp.info/44972774/badanie-96-proc-biologow-zadeklarowalo-ze-zycie-zaczyna-sie-od-poczecia
- strona internetowa: https://plodnosc.pl/kalendarz-ciazy/
Czas: 45 min
Przebieg zajęć
- Wstęp (5 min.)
- Na każdej ławce (dla każdego ucznia) zostają przez nauczyciela rozłożone białe kartki. Kiedy uczniowie przychodzą do klasy i zajmują miejsce przy ławkach, nauczyciel prosi, aby wyjęli tylko długopisy (warto uspokoić młodzież, że nie będzie żadnego sprawdzianu ich wiedzy) i na środku kartki postawili kropkę. Następnie prosi uczniów, aby wyjęli otrzymane w poprzednim tygodniu wylosowane cytaty i położyli je przed sobą.
Nauczyciel wraz z uczniami rozmawia o początku życia człowiek, które rozpoczyna się od poczęcia i na początku jest „maleńką kropką”, jak ich kropka na kartce. Już wtedy ma unikalny układ cech fizycznych i psychicznych, jaki odziedziczył i który stanowi o tym, jaki jest.
- Rozwinięcie (30 min.)
- Nauczyciel zaprasza uczniów do obejrzenia prezentacji lub przedstawia przygotowane z prezentacji plansze (załącznik nr 1).
Początkowe slajdy są przypomnieniem wiadomości dotyczących fazy cyklu kobiety oraz płodności człowieka, dlatego nauczyciel powinien zadawać uczniom pytania dotyczące cyklu i płodności np. Kiedy rozpoczyna się cykl kobiety i kiedy się kończy? Co to jest owulacja? Co możemy powiedzieć o płodności kobiety i mężczyzny? Pytania naprowadzą nas na rozmowę o zapłodnieniu, a następnie o rozwoju dziecka w łonie matki.
Uczniowie oglądają dalej prezentację, skupiając się na rozwoju dziecka.
- Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa losuje kartkę z tekstem źródłowym, dotyczącym rozwoju dziecka z książki Ekologia prokreacji lub
z linku www.ekologiaprokreacji.pl oraz https://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/2017–10Murdzek.pdf
(str. 2–22) Zadaniem uczniów jest znaleźć pięć najważniejszych, według nich, informacji
o rozwoju dziecka w danym trymestrze oraz wpisać je na kartce (załącznik nr 2).
- Podsumowanie (5 min.)
Uczniowie prezentują swoje prace na forum klasy.
Po zakończonej prezentacji, wychodząc z klasy, uczniowie wybierają z pojemnika znajdującego się na biurku nauczyciela jedno ziarenko lub owoc:
- - ziarenko pieprzu – wielkością przypomina dziecko w 5. tygodniu życia prenatalnego
- - ziarno granatu – wielkością przypomina dziecko w 6. tygodniu życia prenatalnego
- - ziarno fasoli – wielkością przypomina dziecko w 8. tygodniu życia prenatalnego
- - pestkę wiśni – wielkością przypomina dziecko w 9. tygodniu życia prenatalnego
- - pestkę śliwki węgierki – wielkością przypomina dziecko w 10. tygodniu życia prenatalnego
- - brukselkę – wielkością przypomina dziecko w 11. tygodniu życia prenatalnego.
Opracowała Agnieszka Szczepańska
ZAŁĄCZNIK 2
GRUPA 1
PIERWSZY TRYMESTR ROZWOJU DZIECKA W ŁONIE MATKI:
a)
b)
c)
d)
e)
GRUPA 2
DRUGI TRYMESTR ROZWOJU DZIECKA W ŁONIE MATKI:
a)
b)
c)
d)
e)
GRUPA 3
TRZECI TRYMESTR ROZWOJU DZIECKA W ŁONIE MATKI:
a)
b)
c)
d)
e)