Wiek uczniów: szkoła podstawowa kl. 7–8
Przedmiot: wychowanie do życia w rodzinie, katecheza
Cel ogólny:
- Uświadomienie uczniom o powstawaniu życia człowieka.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wie, kiedy rozpoczyna się życie człowieka.
- Uczeń ma świadomość, że życie otrzymał od rodziców.
- Uczeń potrafi wypowiadać się całymi zdaniami w sposób kulturalny.
- Jeśli temat przeprowadzamy na katechezie: uczeń dziękuje Pana Bogu za otrzymane życie modlitwą ułożoną przez siebie.
Metody pracy:
praca z tekstem, wypowiedź pisemna, wypowiedź ustna, modlitwa podziękowania, niedokończone zdania.
Formy pracy:
indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne:
kolorowe fiszki wielkości około 3 cm w kolorze żółtym, zielonym, niebieskim, czerwonym, koszyk, załącznik nr 1, załącznik nr 2, gotowe materiały skserowane po jednym egzemplarzu dla ucznia, tablica magnetyczna lub zwykła, laptop, slajd na temat życia.
Bibliografia
- strona internetowa pro-life.pl/materialy-edukacyjne/ (Biblioteczka Pro-Life nr 1: Od kiedy? Od poczęcia, str. 9–10)
- ekologiaprokreacji.pl
Jeśli przeprowadzamy konspekt na katechezie:
- „Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu” Wyd. Św. Pawła.
- „Encyklika Evangelium Vitae” Jan Paweł II.
- „Nieśmiertelnik duszy. Katolicki Katechizm dla młodzieży” Red.Marcin Karas, Wyd. Diecezjalne i drukarnia w Sandomierzu, str. 24 pkt.42–46.
Przebieg zajęć
I. Wstęp ( 1 min.)
- Nauczyciel mówi:
Na dzisiejszych zajęciach będziemy mówić o tym kiedy zaczyna się nasze życie. Każdy z nas jest inny i to dobrze, ponieważ mamy różne zdolności, zainteresowania, płeć. Dzięki tej różnorodności możemy się nawzajem uzupełniać, pomagać, tworzyć razem zadania, spotykać się, wypoczywać, mieć różne poglądy. Na dzisiejsze zajęcia przygotowałam kolorowe kartki, na których zapiszecie swoje myśli.
- Praca indywidualna (5 min.)
- a) Nauczyciel rozdaje uczniom kolorowe fiszki. Mówi:
Chciałabym, aby każdy z was napisał, kiedy według ciebie zaczyna się zaczyna się życie człowieka?
- b) Nauczyciel prosi, podając koszyczek, aby każdy uczeń wrzucił zapisane odpowiedzi na kolorowych karteczkach.
- c) Nauczyciel odczytuje zapisane odpowiedzi uczniów, które przykleja, kategoryzując na kolory, zawiesza na tablicy magnetycznej lub zwykłej.
II. Rozwinięcie
- Rozmowa (1 min.)
Nauczyciel mówi: Napisaliście różne odpowiedzi, za chwilę dowiemy się, co o początku życia człowieka mówią ludzie, którzy mają z tym zagadnieniem do czynienia na co dzień, a także literatura medyczna i wiara katolicka. W takim celu tworzymy grupy.
- Zajęcia w sali komputerowej – nauczyciel podaje uczniom link.
- Zajęcia w klasie – gotowe materiały ksero dla każdego ucznia.
Każda grupa wybiera lidera.
- Praca w grupach (10 min.)
Grupa I – praca z tekstem.
Co mówią lekarze, naukowcy o początku życia ludzkiego?
Link – www.ekologiaprokreacji.pl. Od strony 11 do 16 lub gotowe materiały ksero.
Grupa II – materiały ksero dla każdego ucznia.
Co jest zapisane w słownikach medycznych na temat początku życia ludzkiego ?
Link- www.ekologiaprokreacji.pl Od str. 16 do 17 lub gotowe materiały skserowane.
Grupa III (jeśli temat przeprowadzamy na katechezie)
Co mówi nasza wiara na temat życia ludzkiego?
Załącznik nr 2.
Nauczyciel: Proszę liderów grup o zaprezentowanie informacji.
- Prezentacja wypowiedzi grupowych przez liderów grup. (10 min)
III. Podsumowanie
- Wykład w wykonaniu uczniów (5 min.)
- Nauczyciel: Nauczyliście się dzisiaj… (dopowiadają uczniowie)
- że każdy człowiek jest niepowtarzalny
- że życie człowieka rozpoczyna się od poczęcia
- że już od poczęcia było wiadomo, jaki będziemy mieć kolor oczu…
- Nauczyciel wyświetla slajd z napisem:
Bądź wdzięczny za życie. Szanuj życie swoje i innych bo jesteś cudem. Nie ma dwóch identycznych osób.
(Jeśli prowadzimy katechezę, możemy zaprosić uczniów do wspólnej modlitwy. Nauczyciel mówi: „Dziękuję Panu Bogu za piękny świat”. Za nauczycielem kolejni uczniowie wymieniają, za co dziękują.)
- Praca domowa
- Nauczyciel dyktuje uczniom do zeszytu.
Zbierz swoje myśli w kilkuzdaniową wypowiedź pisemną na temat początku życia ludzkiego.
ZAŁĄCZNIK 1
Materiały ksero znajdujące się na podanych stronach internetowych:
Grupa I
- strona internetowa: ekologiaprokreacji.pl (str. 11–16)
- strona internetowa: www.pro-life.pl/materialy-edukacyjne/ (Biblioteczka Pro-Life nr 1: Od kiedy? Od poczęcia, str. 9–10)
Grupa II
- strona internetowa: ekologiaprokreacji.pl (str. 16–17)
Grupa III – załącznik nr 2.
ZAŁĄCZNIK 2
„Pismo Święte”
- „Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam” (Rdz 1, 26).
- „ Sam Bóg pokoju niech was całkowicie uświęca, aby nienaruszony duch wasz, dusza i ciało bez zarzutu zachowały się na przyjście Pana naszego Jezusa Chrystusa” (1 Tes 5,23).
- „Zanim ukształtowałem cię w łonie matki, znałem cię, nim przyszedłeś na świat, poświęciłem cię „ (J1,5).
„Encyklika Evangelium Vitae”
- „Życie ofiarowane przez Boga człowiekowi jest darem, dzięki któremu Bóg udziela coś z siebie stworzeniu”- „Encyklika Evangelium Vitae”, Jan Paweł II.
„Nieśmiertelnik duszy. Katolicki Katechizm dla młodzieży”
- Po co Pan Bóg nas stworzył ?
Pan Bóg stworzył nas po to, abyśmy Go poznali, kochali, a przez to dostali się do nieba.
- Jak nazywali się pierwsi ludzie?
Pierwsi ludzie nazywali się Adam i Ewa.
… wtedy to Pan Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia. (Rdz.2,7).
Człowiek jest najdoskonalszym stworzeniem na ziemi.
- Dlaczego człowiek jest najdoskonalszym stworzeniem na ziemi?
Człowiek jest najdoskonalszym stworzeniem na ziemi, bo jest stworzony na obraz
i podobieństwo Boże.
- Przez co człowiek jest podobny do Pana Boga?
Człowiek jest podobny do Pana Boga, bo ma duszę nieśmiertelną, jest obdarzony rozumem i wolną wolą (dary przyrodzone).
- Przez co człowiek przede wszystkim jest podobny do Pana Boga?
Człowiek jest podobny do Pana Boga przez łaskę uświęcającą (dar nadprzyrodzony).
Przez łaskę uświęcającą człowiek stał się świętym dzieckiem Bożym i miał prawo do nieba. „Uczyniłeś go niewiele mniejszym od aniołów” (Ps 8,6).
Opracowała Agnieszka Sobczyk