Wiek uczniów: szkoła ponadpodstawowa
Przedmiot: wychowanie do życia w rodzinie, godzina wychowawcza, biologia
Cel ogólny:
- uświadomienie sobie, że życie ludzkie rozpoczyna się od poczęcia.
Cele szczegółowe:
- wie, co to jest kod genetyczny i informacja genetyczna;
- zna fazy kształtowania się człowieka;
- poznaje badania naukowe dotyczące początku życia człowieka;
- uświadamia sobie, że życie ludzkie rozpoczyna się od momentu poczęcia;
- rozumie, że życie jest wielkim darem;
- uświadamia sobie, że jest osobą niepowtarzalną.
Metody i formy pracy:
miniprojekt, mini prezentacja multimedialna, pogadanka, praca indywidualna, praca z tekstem (cytaty z książki Ekologia prokreacji bądź ze strony internetowej),
Środki dydaktyczne:
miniprezentacja multimedialna, karteczki czerwone i zielone, gotowe materiały ksero (lub link www.ekologiaprokreacji.pl do tych materiałów), karteczki z cytatami z encyklopedii, słowników, podręczników.
Bibliografia:
- strona internetowa www.pro-life.pl/materialy-edukacyjne/ (Biblioteczka Pro-Life nr 1: Od kiedy? Od poczęcia, str. 9–10)
- strona internetowa: ekologiaprokreacji.pl
- strona internetowa: https://pro-life.pl/wp-content/uploads/2019/08/folder-kazde-poczete-dzieco-ma-prawo-do-zycia.pdf
- strona internetowa: https://www.tvp.info/44972774/badanie-96-proc-biologow-zadeklarowalo-ze-zycie-zaczyna-sie-od-poczecia
Czas: 45 min
Przebieg zajęć
- Wstęp (5 min)
- Tydzień wcześniej nauczyciel rozdaje uczniom kilka ziaren warzyw na kiełki, podając ich nazwy. Zadaniem uczniów jest wyhodowanie ich i codzienne robienie zdjęć nasionek, a także przyniesienie gotowych kiełek na kolejne zajęcia.
- Na biurku nauczyciela w szklanym wazonie są przygotowane cytaty z książek naukowych, które uczniowie wylosują po zajęciach (załącznik nr 2).
- Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami i zdjęciami – różnicami w kiełkowaniu. Nauczyciel zadaje pytania:
- a) „Proszę wyjaśnić, czy kiełki w obecnym momencie przypominają warzywo, które zasialiście? Czy z ziarna np. rzodkiewki może wyrosnąć kapusta?”
- b) Co świadczy o tym, że to jedno ziarno po kiełkowaniu nie zamieni się w inne?
Uczniowie powinni uświadomić sobie, że każde ziarno ma swój materiał genetyczny, który już się nie zmieni tzn. z danego ziarna powstanie dokładnie takie warzywo, jaki ma w sobie zapisany genom.
Genom to cały materiał genetyczny danej rośliny. Badania genetyczne odkrywają budowę i funkcję biologiczną genomu roślinnego (tzn. wszystkich genów) oraz jego części regulacyjnych.
- Rozwinięcie (30 min)
- Nauczyciel włącza miniprezentację multimedialną (załącznik nr 1) i zadaje pytania:
- a) Co łączy te zdjęcia?
Odpowiedź: wszystkie te zdjęcia niosą jakąś informację i są zaszyfrowane, jednak mają pewien kod, czyli alfabet łaciński.
- b) Czym jest kod genetyczny?
To rodzaj szyfru, który zapisuje dane informacje.
Uczniowie na lekcji biologii uczyli się o DNA, dlatego zagadnienie to omawiamy bardzo ogólnie.
- c) Kiedy według ciebie zaczyna się ludzkie życie i dlaczego tak uważasz?
Uczniowie wypowiadają się, można zapisać odpowiedzi na tablicy. Zapewne będą różne.
Nauczyciel przypomina krótką informację się o zapłodnieniu: każda komórka ludzkiego ciała posiada 46 chromosomów. Gamety rozrodcze natomiast – komórka jajowa i plemnik mają ich po 23, czyli połowę. Kiedy dochodzi do ich połączenia, powstaje nowa komórka, mająca 46 chromosomów, będąca najwcześniejszym stadium nowego organizmu.
- Nauczyciel rozdaje uczniom po dwie kartki: CZERWONĄ i ZIELONĄ. Czerwona oznacza odpowiedź NIE, zielona – TAK. Nauczyciel zadaje pytania w formie ankiety:
- Czy ten ludzki organizm na najwcześniejszym etapie rozwoju może później być warzywem? (NIE)
- Czy określone wszystkie cechy człowieka, jak wzrost, kolor oczu i włosów, uzdolnienia, temperament, skłonność do chorób „pojawiają się” po kilku dniach lub miesiącach? (NIE)
- Mamy następujące fazy kształtowania człowieka: zygota, morula, blastula, embrion, płód, noworodek, dziecko, młodzieniec, dorosły i osoba starsza. Czy DNA zygoty różni się od DNA osoby starszej u tego samego człowieka? (NIE)
- Czy kod genetyczny DNA matki jest taki sam jak kod genetyczny DNA dziecka? (NIE)
- Czy osoba, która niedomaga np. jest niewidoma, sparaliżowana, nie ma zdolności ludzkiej natury? (NIE)
- Czy istnieją choć dwie osoby o tym samym kodzie genetycznym? (NIE)
Wszystkie odpowiedzi udzielone przez uczniów powinny być negatywne. Dochodzimy do prawdy, że życie ludzkie zaczyna się od poczęcia.
(Dodatkowe pytanie poza ankietą: Czy embrion – dziecko w początkowej swojej fazie rozwoju ma prawo do ochrony? Kto chroni dziecko w początkowej fazie? Odpowiedź: chroni je matka, gdyż samo jeszcze nie potrafi przeżyć poza jej organizmem).
- Nauczyciel przedstawia najnowsze badania dotyczące początków życia człowieka, które są opublikowane w internecie (może udostępnić na monitorze multimedialnym lub podać młodzieży wydrukowany materiał): https://www.tvp.info/44972774/badanie-96-proc-biologow-zadeklarowalo-ze-zycie-zaczyna-sie-od-poczecia i prosi o krótką wypowiedź na temat tych badań.
- Podsumowanie (5 min)
Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi ksero, na którym są zdania lekarzy, dotyczące powstania człowieka oraz hasła ze słowników medycznych zebranych w publikacji Ekologia prokreacji (link www.ekologiaprokreacji.pl) Prosi, aby uczniowie zapoznali się z tekstem,
a następnie wybrali jeden cytat, który będzie podsumowaniem lekcji (prosimy o wypowiedź 2 – 3 uczniów w zależności od czasu). Następnie nauczyciel prosi, aby każdy uczeń wychodząc z klasy, wylosował jeden cytat przygotowany przez nauczyciela, a znajdujący się w szklanym wazonie. Nauczyciel prosi, aby każdy uczeń przeczytał w domu cytat
i przyniósł go z sobą na następne zajęcia.
Opracowała Agnieszka Szczepańska
ZAŁĄCZNIK 2
„Niemowlęta. Mianem tym określa się zupełnie małe dzieci. Życie takiej istotki rozpoczyna się z chwilą połączenia się w ciele matki maleńkiego jajeczka z niewielką komórką pochodzącą od ojca, zwaną plemnikiem…”.
(„Pierwsza encyklopedia” (dla dzieci), Wyd. Delta W‑Z, Warszawa 1996, str. 22)
—————————————————————————————————————–
„Jak wyglądaliśmy, zanim się urodziliśmy? Podczas ciąży brzuch kobiety cały czas się powiększa, ponieważ rozwija się w nim dziecko. Z dwóch mikroskopijnych komórek powstaje mały człowiek (…). Na początku ciąży nienarodzone jeszcze dziecko nazywamy embrionem, a od trzeciego miesiąca płodem”.
(Mało słów dużo wiedzy. Moje ciało” (encyklopedia dla dzieci), Wyd. Firma Księgarska J.
i K. Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki 2009, str. 4)
—————————————————————————————————————–
„Zapamiętaj! Życie ludzkie rozpoczyna się od momentu zapłodnienia, czyli połączenia komórki jajowej z plemnikiem”. (Podręcznik „Przyroda wokół nas” dla klasy IV szkoły podstawowej, E. Bobrzyńska i in., Wyd. Kubajak, Kraków 2007, str. 202)
—————————————————————————————————————–
prof. dr hab. med. M. Troszyński, ginekolog-położnik: „Rozwój człowieka zaczyna się od połączenia dwóch komórek – gamety żeńskiej, czyli komórki jajowej (oocytu), i gamety męskiej – plemnika, w akcji zapłodnienia”. „Położnictwo. Ćwiczenia”,
(Podręcznik dla studentów medycyny, PZWL, Warszawa 2003, str. 69)
—————————————————————————————————————–
„Rozwój człowieka. Rozwój osobniczy (ontogeneza) obejmuje wielkie zmiany, które zachodzą od chwili powstania pierwszej komórki nowego osobnika, aż do jego śmierci.
Choć jest to rozwój ciągły, wyróżnia się w nim dwa główne etapy: y rozwój prenatalny –
od poczęcia do narodzin, y rozwój postnatalny – od narodzin do śmierci”.
(Podręcznik „Biologia na czasie 2” dla liceum ogólnokształcącego i technikum, F. Dubert
i in., Wyd. Nowa Era, Warszawa 2013, str. 352)
—————————————————————————————————————–
Prof. dr hab. med. Andrzej Paszewski, genetyk: „Otóż od bardzo wielu lat dokładnie wiadomo, kiedy człowiek zaczyna swój indywidualny byt. Momentem tym jest połączenie ludzkich komórek rozrodczych, czyli gdy powstaje zygota, z której w sposób ciągły rozwija się organizm człowieka według własnego programu genetycznego (…). Tak więc, jeśli ktoś ma kłopot z odpowiedzią na pytanie, kiedy powstaje człowiek, niech uzupełni swoją wiedzę, bo o nią tu chodzi – wiedzę, która w tej sprawie ma taki sam stopień pewności jak to,
że Ziemia jest okrągła”.
(Rzeczpospolita, 7 czerwca 2015)
—————————————————————————————————————–