- Materiały do pobrania:
- Kompendium pastoralne o rodzinnym pogrzebie dziecka martwo urodzonego i towarzyszeniu w żałobie osieroconej rodzinie
- Wskazania dla personelu medycznego
- Schemat działania przy pochówku dziecka poronionego samoistnie i martwo urodzonego
- Teczka rodzica dziecka martwo urodzonego
- Kompendium pastoralne o rodzinnym pogrzebie dziecka martwo urodzonego i towarzyszeniu w żałobie osieroconej rodzinie
- Pogrzeb dzieci martwo urodzonych w Krakowie [nagranie]
- Wykłady „Odeszły aby żyć wiecznie” [nagrania]
- Wykłady z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej – „Odeszły, aby żyć wiecznie…” [nagrania]
- Webinary i materiały dotyczące straty dziecka [nagrania, pdf‑y i książki]
- Nowe kompendium pastoralne
- Groby dzieci utraconych na Cmentarzu Podgórki Tynieckie w Krakowie
Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka w Krakowie wraz Krajowym Ośrodkiem Duszpasterstwa Rodzin przygotowało „Kompendium pastoralne o rodzinnym pogrzebie dziecka martwo urodzonego i towarzyszeniu w żałobie osieroconej rodzinie”. Adresatami kompendium są przede wszystkim kapłani, rodziny z doświadczające śmierci dziecka nienarodzonego oraz osoby zaangażowane w strukturach duszpasterstwa rodzin.
Dokument określa warunki kościelnego pogrzebu i sposobów jego celebracji, a także chrześcijańskiego przeżywania w rodzinach i wspólnocie parafialnej żałoby. Kompendium oprócz wskazań duszpasterskich dla kapłanów i rodzin zawiera informator pastoralno-liturgiczny, w którym zamieszczono dokumentację niezbędną do wyprawienia pogrzebu dziecku martwo urodzonemu wraz ze szczegółowym omówieniem organizacji pochówku w przypadku, gdy płeć dziecka została ustalona oraz gdy pozostaje niezidentyfikowana.
W informatorze zawarto teksty liturgiczne (rytuał) składające się na trzy możliwe formy sprawowania kościelnego pogrzebu dziecka nieochrzczonego, formularz mszalny, prefacje mszalne o zmarłych, czytania biblijne, psalmy responsoryjne, aklamacje przed Ewangelią, propozycje modlitwy wiernych i pieśni podczas Mszy pogrzebowej, a także propozycje nabożeństw z udziałem rodziców w żałobie, w tym również na Dzień Dziecka Utraconego.
Kompendium wieńczą dwa dokumenty, Międzynarodowej Komisji Teologicznej i Rady Naukowej Konferencji Episkopatu Polski, traktujące o zbawieniu dzieci zmarłych bez chrztu.
Publikacja została wydana nakładem Wydawnictwa Św. Stanisława BM Wstęp napisał bp Wiesław Śmigiel, przewodniczący Rady ds. Rodziny Konferencji Episkopatu Polski. Publikacja jest dostępna w Polskim Stowarzyszeniu Obrońców Życia Człowieka i Krajowym Ośrodku Duszpasterstwa Rodzin.
Zapotrzebowanie na egzemplarze kompendium można zgłaszać na adres: piotr.guzdek@pro-life.pl. Do pobrania plik PDF: Kompendium pastoralne o rodzinnym pogrzebie dziecka martwo urodzonego i towarzyszeniu w żałobie osieroconej rodzinie.
Audycja dla małżonków i rodziców: odeszły aby żyć wiecznie. towarzyszenie rodzinom po poronieniu dziecka, Radio Maryja, 14 listopada 2023 r.:
Emilia Lichtenberg-Kokoszka, dr nauk humanistycznych, adiunkt Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, dyplomowana położna; ks. dr hab. Andrzej Pryba, prof. UAM w Poznaniu dr Piotr Guzdek, Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka / Radio Maryja.
Wykłady „Odeszły aby żyć wiecznie” [powrót na górę strony ↑]
Film nr 1. Wykład zawiera omówienie okoliczności powstania „Kompendium pastoralnego o rodzinnym pogrzebie dziecka martwo urodzonego i towarzyszeniu w żałobie osieroconej rodzinie”, potencjalne grupy odbiorców tego podręcznika pastoralnego, główne przesłanie dokumentu i formy współpracy Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka z Krajowym Ośrodkiem Duszpasterstwa Rodzin w kwestii upowszechnienia organizacji rodzinnych pogrzebów poronionych dzieci w katolickich rodzinach i wspólnotach parafialnych.
Film nr 2. Wykład zawiera omówienie biomedycznego wymiaru poronienia samoistnego: kryteria definicyjne, epidemiologię, podstawowe typologie oraz przedstawia implikacje charakterystyk biomedycznych poronienia dla statusu antropologicznego dziecka na wczesnym etapie rozwoju prenatalnego.
Film nr 3. Wykład podejmuje problematykę dotychczas dominującego w społeczeństwie zdepersonalizowanego podejścia do poronienia samoistnego i przedstawia jego charakterystykę z perspektywy matki, ojca i zmarłego dziecka.
Film nr 4. W wykładzie przedstawiono wybrane charakterystyki nowego, integralnego podejścia społecznego do utraconych dzieci i osieroconych rodziców w doświadczeniu poronienia samoistnego.
Film nr 5. Wykład zawiera omówienie dwóch wariantów pogrzebu poronionego dziecka: w przypadku stwierdzenia płci zmarłego oraz w sytuacji braku jej identyfikacji.
Film nr 6. W wykładzie omawia się wybrane aspekty organizacyjne pogrzebu dziecka poronionego w parafii od strony liturgicznej i pastoralnej podejmowane w rozmowie duszpasterza z rodzicami po stracie oraz przedstawia się pewne wskazania dla kapłanów jak przeprowadzić taką rozmowę.
Film nr 7. W wykładzie omawiane są wybrane aspekty żałoby w rozmowie duchowej kapłana z rodzicami po poronieniu dziecka.
Film nr 8. W wykładzie przedstawiane są argumenty przemawiające za celebracją Mszy świętej pogrzebowej w ramach liturgii pogrzebu dziecka nieochrzczonego.
Film nr 9. Wykład omawia liturgiczną formę pożegnania poronionego dziecka w przypadku braku obecności zwłok lub szczątków płodowych.
Film nr 10. W wykładzie przedstawiane są wybrane aspekty teologicznego zagadnienia pośmiertnego losu dzieci zmarłych bez chrztu w okresie prenatalnym.
Film nr 11. W wkładzie podejmowane są zagadnienie związku poronienia dziecka w rodzinie z problematyką międzypokoleniowych konsekwencji grzechów przodków.
Film nr 12. W wykładzie omawia się wybrane psychospołeczne aspekty opieki położniczej nad rodzicami i poronionym dzieckiem na oddziale szpitalnym.
Film nr 13. W wystąpieniu przedstawia się specyfikacje wczesno prenatalnej śmierci dziecka w wyniku poronienia klinicznego.
Film nr 14. Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Polskie Wiosny Życia 1993*2021. Zmagania o zniesienie stalinowskiej ustawy aborcyjnej z 27 kwietnia 1956 r.” Poznań, 13 stycznia 2023 r.
Dzień Dziecka Utraconego [powrót na górę strony ↑]
Droga Światła dla Rodziców Dzieci Utraconych [powrót na górę strony ↑]
Wykłady z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej – „Odeszły, aby żyć wiecznie…” [powrót na górę strony ↑]
Wykład nr 1. Prof. dr hab. Bogdan Chazan: Niezawiniona utrata dziecka – medyczny aspekt poronienia samoistnego
Wykład nr 2. Dr hab. Piotr Telusiewicz: Procedury formalno-prawne pogrzebu dziecka martwo urodzonego w Polsce
Wykład nr 3. Dr Emilia Lichtenberg-Kokoszka: Psychospołeczne następstwa poronienia. W kierunku holistycznego wsparcia osieroconych rodzin
Wykład nr 4. Prof. UKSW dr hab. Monika Przybysz: Kompetencje komunikacyjne duszpasterza w relacji z rodzicami po poronieniu dziecka
Wykład nr 5. Prof. PWSZ dr hab. Elżbieta Osewska: Pastoralna troska o rodzinę w sytuacji utraty dziecka
Wykład nr 6. Ks. prof. UAM dr hab. Andrzej Pryba MSF: Działanie wobec rodziny instytucji samorządowych w ramach pomocy społecznej
Wykład nr 7. Ks. dr Artur Aleksiejuk: Status ludzkiego embrionu w teologii prawosławnej
Wykład nr 8. Ks. prof. UO dr hab. Janusz Podzielny: Status ludzkiego embrionu w teologii luterańskiej
Wykład nr 9. Ks. prof. UPJPII dr hab. Andrzej Muszala: Status ludzkiego embrionu w teologii rzymskokatolickiej
Wykład nr 10. Ks. dr Henryk Paprocki: Pośmiertny los dzieci zmarłych bez chrztu w teologii prawosławnej
Wykład nr 11. Bp dr Adrian Korczago: Pogrzeb dziecka poronionego i towarzyszenie osieroconej rodzinie w Kościele Ewangelicko-Augsburskim
Wykład nr 12. Ks. prof. Marek Ławreszuk: Pogrzeb dziecka poronionego i towarzyszenie osieroconej rodzinie w Cerkwi Prawosławnej
Wykład nr 13. Prof. KUL dr hab. Piotr Kopiec: Kwestia pochówku dzieci zmarłych przed narodzeniem w kontekście nauczania moralnego Kościoła Anglii
Wykład nr 15. Ks. prof. UPJPII dr hab. Przemysław Nowakowski: Kościół Greckokatolicki wobec śmierci dziecka. Pogrzeb dzieci w liturgii obrządku bizantyjskiego
Wykład nr 16. Piotr Guzdek: Pogrzeb dziecka poronionego i towarzyszenie osieroconej rodzinie w Kościele Rzymskokatolickim
Wykłady live i sesje pytań [powrót na górę strony ↑]
Live nr 1. „Czy jesteś w niebie? Poronienie w pytaniach i odpowiedziach” – o pośmiertnym losie dzieci zmarłych na skutek poronienia
Live nr 2. „Żałoba w pytaniach i odpowiedziach: komunikacja w związku po poronieniu dziecka” – Część 1
Live nr 3. „Żałoba w pytaniach i odpowiedziach: komunikacja w związku po poronieniu dziecka” – Część 2
Live nr 4. „Jesteś. Miejsce dziecka utraconego w rodzinie”
Do przeczytania i pobrania [powrót na górę strony ↑]
Wskazania dla rodziców [powrót na górę strony ↑]
Pogrzeb dziecka poronionego
W dokumentacji koniecznej do wyprawienia pogrzebu i aktach stanu cywilnego poronienie samoistne traktowane jest jako martwe urodzenie.
Gdy płeć dziecka jest znana bądź ustalona w badaniu genetycznym (badanie nie jest refundowane) [powrót na górę strony ↑]
Osoby uprawnione do organizacji pogrzebu:
-
najbliższa rodzina: krewni wstępni, krewni poboczni
-
każda osoba, która się do tego dobrowolnie zobowiąże
Rejestracja martwego urodzenia w Urzędzie Stanu Cywilnego nie jest wymagana
Uprawnienia socjalne rodziców:
-
rodzice nie otrzymują żadnej pomocy socjalnej
-
koszty pogrzebu muszą ponieść we własnym zakresie
Wymagane dokumenty:
-
karta zgonu dla celów pochówku w części przeznaczonej dla administracji cmentarza
Rodzice są zobowiązaniu do złożenia wniosku o wydanie karty zgonu.
Lekarze uprawnieni do wydania karty zgonu:
-
lekarz oddziału szpitalnego
-
lekarz pogotowia ratunkowego
-
lekarz podstawowej opieki zdrowotnej
-
lekarz, który w ciągu ostatnich 30 dni udzielał ciężarnej świadczeń medycznych
Etapy organizacji pogrzebu:
-
Szpital:
-
złożenie wniosku o wydanie karty zgonu w części przeznaczonej dla administracji cmentarza
-
uzyskanie zwolnienia poszpitalnego dla roniącej matki
-
uzyskanie karty zgonu
-
Wybór firmy pogrzebowej
-
Odebranie ciała dziecka ze szpitalnego prosektorium przez firmę pogrzebową
-
Kancelaria kościoła parafialnego lub rektoralnego cmentarza:
-
przedstawienie karty zgonu dziecka
-
ustalenie daty i formy pogrzebu
-
Administracja cmentarza:
-
przedstawienie karty zgonu dziecka
-
ustalenie daty pogrzebu i miejsca złożenia zwłok
-
Przygotowanie ciała dziecka do pogrzebu
-
Liturgia pogrzebow
Gdy płeć dziecka pozostaje nieznana i rodzice rezygnują z jej ustalenia w badaniu genetycznym [powrót na górę strony ↑]
Osoby uprawnione do organizacji pogrzebu:
- najbliższa rodzina: krewni wstępni, krewni poboczni
- każda osoba, która się do tego dobrowolnie zobowiąże
Rejestracja martwego urodzenia w Urzędzie Stanu Cywilnego nie jest wymagana
Uprawnienia socjalne rodziców:
- rodzice nie otrzymują żadnej pomocy socjalnej
- koszty pogrzebu muszą ponieść we własnym zakresie
Wymagane dokumenty:
- karta zgonu dla celów pochówku w części przeznaczonej dla administracji cmentarza
Rodzice są zobowiązaniu do złożenia wniosku o wydanie karty zgonu.
Lekarze uprawnieni do wydania karty zgonu:
- lekarz oddziału szpitalnego
- lekarz pogotowia ratunkowego
- lekarz podstawowej opieki zdrowotnej
- lekarz, który w ciągu ostatnich 30 dni udzielał ciężarnej świadczeń medycznych
Etapy organizacji pogrzebu:
- Szpital:
- złożenie wniosku o wydanie karty zgonu w części przeznaczonej dla administracji cmentarza
- uzyskanie zwolnienia poszpitalnego dla roniącej matki
- uzyskanie karty zgonu
- Wybór firmy pogrzebowej
- Odebranie ciała dziecka ze szpitalnego prosektorium przez firmę pogrzebową
- Kancelaria kościoła parafialnego lub rektoralnego cmentarza:
- przedstawienie karty zgonu dziecka
- ustalenie daty i formy pogrzebu
- Administracja cmentarza:
- przedstawienie karty zgonu dziecka
- ustalenie daty pogrzebu i miejsca złożenia zwłok
- Przygotowanie ciała dziecka do pogrzebu
- Liturgia pogrzebowa
Liturgia pogrzebowa dziecka zmarłego bez chrztu [powrót na górę strony ↑]
- pierwsza w forma ─ trzy stacje: w domu, w kościele i przy grobie
- druga forma ─ dwie stacje: w kaplicy cmentarnej lub w domu przedpogrzebowym oraz przy grobie
- trzecia forma ─ jedna stacja: w kaplicy cmentarnej, domu przedpogrzebowym, domu rodzinnym lub w kościele
- jeżeli przewiduje się stację w kaplicy lub kościele, celebruje się mszę świętą pogrzebową dziecka nieochrzczonego lub liturgię słowa wraz z obrzędem ostatniego pożegnania
- mszę świętą pogrzebową można sprawować w innym czasie bez obecności ciała dziecka
Katolicki pogrzeb dziecka zmarłego bez chrztu nie jest znaną przed soborem watykańskim II praktyką pokropku, lecz liturgią pogrzebową.
„Konferencja Episkopatu Polski zezwala na katolicki pogrzeb dzieci, które zmarły przed chrztem, jeżeli rodzice pragnęli je ochrzcić. Przy tych pogrzebach należy używać tekstów przewidzianych na pogrzeb dzieci nieochrzczonych. Aby w umysłach wiernych nie zacierała się nauka o konieczności chrztu, należy ją przypominać w katechizacji dzieci i młodzieży” (OP nr 22e).
Opracował: Piotr Guzdek
Do pobrania plakat informacyjny „Pogrzeb dziecka poronionego samoistnie i martwo urodzonego”.
Monografia pt. „Rozpoznaj swoje dziecko we mnie… Rzecz o poronieniu samoistnym dziecka i jego pogrzebie”, Wydawnictwo Scriptum, Kraków 2017.
Do pobrania plakat informacyjny „Pogrzeb dziecka poronionego samoistnie i martwo urodzonego”.
Monografia pt. „Rozpoznaj swoje dziecko we mnie… Rzecz o poronieniu samoistnym dziecka i jego pogrzebie”, Wydawnictwo Scriptum, Kraków 2017.
Nowe kompendium pastoralne [powrót na górę strony ↑]
1. Nowe kompendium pastoralne! Pomoc duszpasterska po poronieniu dziecka
- Krajowy Ośrodek Duszpasterstwa Rodzin i Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka w Krakowie przygotowało „Kompendium pastoralne o rodzinnym pogrzebie dziecka martwo urodzonego i towarzyszeniu w żałobie osieroconej rodzinie”.
- Kompendium uzyskało aprobatę JE bpa Wiesława Śmigla, Przewodniczącego Rady ds. Rodziny Konferencji Episkopatu Polski, który opatrzył dokument wstępem.
- Jako pomoc pastoralna dla struktur duszpasterstwa rodzin w Polsce kompendium jest odpowiedzą na posynodalną adhortację „Amoris laetitia” papieża Franciszka.
- Adresatami kompendium są przede wszystkim kapłani, rodziny doświadczające śmierci dziecka nienarodzonego oraz osoby posługujące w duszpasterstwie rodzin w polskim Kościele.
- Dokument określa warunki kościelnego pogrzebu i sposobów jego celebracji, a także chrześcijańskiego przeżywania w rodzinach i wspólnocie parafialnej żałoby.
- Kompendium oprócz wskazań duszpasterskich dla kapłanów i rodzin zawiera informator pastoralno-liturgiczny, w którym zamieszczono dokumentację niezbędną do wyprawienia pogrzebu dziecku martwo urodzonemu wraz ze szczegółowym omówieniem organizacji pochówku w przypadku, gdy płeć dziecka została ustalona oraz gdy pozostaje niezidentyfikowana.
- W informatorze zawarto teksty liturgiczne (rytuał) składające się na trzy możliwe formy sprawowania kościelnego pogrzebu dziecka nieochrzczonego, formularz mszalny, prefacje mszalne o zmarłych, czytania biblijne, psalmy responsoryjne, aklamacje przed Ewangelią, propozycje modlitwy wiernych i pieśni podczas Mszy pogrzebowej, a także propozycje nabożeństw z udziałem rodziców w żałobie, w tym również na Dzień Dziecka Utraconego.
- Kompendium wieńczą dwa dokumenty: Międzynarodowej Komisji Teologicznej i Rady Naukowej Konferencji Episkopatu Polski, traktujące o zbawieniu dzieci zmarłych bez chrztu.
- Publikacja została wydana nakładem Wydawnictwa Św. Stanisława BM w Krakowie i jest dostępna w Krajowym Ośrodku Duszpasterstwa Rodzin.
2. Dziecko i Rodzice! Integralne podejście Kościoła do niepowodzeń położniczych
- Kościół dąży do wypracowania w posłudze duszpasterskiej nowego podejścia społecznego do dzieci umierających na skutek niepowodzeń położniczych i do ich osieroconych rodzin.
- Dotąd uwaga społeczna koncentrowała się przeważnie na rodzicach, częściej na matce niż ojcu, pozostawiając niejako na uboczu zmarłe dziecko i dostrzegając głównie terapeutyczny wymiar jego pogrzebu, jeżeli w ogóle rodziny decydowały się na indywidualny pochówek.
- Nie powinno się jednak ograniczać niepowodzenia położniczego jedynie do cierpienia osieroconych rodziców z pominięciem troski o oddanie szacunku ciału dziecka martwo urodzonego. Podobnie nie można sprowadzać straty prokreacyjnej wyłącznie do pogrzebu dziecka bez właściwego wsparcia osieroconych małżonków i rodzin doświadczających dotkliwego kryzysu emocjonalnego, relacyjnego i duchowego.
- Obecnie Kościół promuje nowe, zrównoważone i systemowe podejście do niepowodzeń położniczych, które polega na zorientowaniu społecznej uwagi na dziecku wespół z rodzicami.
- Takie podejście pozwoli zapewnić obojgu małżonkom, tak matce, jak i ojcu, adekwatne wsparcie duchowe, terapeutyczne i moralne przez możliwość liturgicznego pożegnania utraconego dziecka i przepracowania noszonej po nim żałoby zgodnie z chrześcijańską tradycją opłakiwania zmarłych.
- Samemu dziecku zagwarantuje rodzinny i liturgiczny pogrzeb należny mu z racji posiadanej za życia godności osoby i wymogu pietyzmu wobec ludzkich zwłok, a także zabezpieczy właściwe miejsce w relacjach rodzinnych i – szerzej ujmując –w relacjach społecznych, przysługujące mu w takim samym stopniu, jak innym członkom wspólnoty rodzinnej i parafialnej zmarłym już po narodzeniu.
- Nowe podejście pastoralne opiera się na założeniu, że rodzice i dziecko wzajemnie siebie potrzebują: dziecko nie zostanie godnie pochowane i nie będzie obecne w pamięci rodziny bez wysiłku rodziców, z kolei małżonkowie do prawidłowego przebiegu procesu zdrowienia i zamknięcia żałoby potrzebują daru pożegnania ze zmarłym dzieckiem i kultywowania z nim duchowej więzi już w nowych warunkach życia małżeńskiego i rodzinnego po stracie.
3. Gdy poczyna się człowiek – Bóg jest obecny! Godność nienarodzonego dziecka
- Prenatalne stadium życia ludzkiego zostało uświęcone zamysłem stwórczym Boga. On sam określił zadania stojące przed tym etapem, a także warunki i przebieg dokonującego się w nim rozwoju ludzkiego, który ma doprowadzić poczęte dziecko do uzyskania na progu narodzin pełni możliwości rozwojowych właściwych dla tej fazy jego życia.
- Wydarzenie wcielenia z jeszcze większą dynamiką ujawnia niepodważalną wartość człowieczeństwa i godność osoby w stadium zygoty, embrionu i płodu ludzkiego, skoro Syn Boży zechciał uczynić go własnym.
- W Dzieciątku Jezus, przechodzącym kolejne fazy rozwoju prenatalnego, na nowo ujawnia się piękno dziecięctwa każdego oczekiwanego dziecka, zwłaszcza tego, którego niespodziewane poczęcie napawa rodzica lękiem i niepewnością o przyszłość.
- Elżbieta pod działaniem Ducha Świętego stwierdza w ewangelicznej scenie nawiedzenia (por. Łk 1,39–45), że Maryja, będąca na wczesnym etapie macierzyństwa, jest „Matką mojego Pana”. Autor natchniony wykazuje, iż Jezus wzrastający w łonie Matki niepodważalnie posiada jednoznacznie określoną ontyczną tożsamość osobową. Już jako dziecko w prenatalnym wieku rozwojowym antycypuje misję mesjańską. Oba stadia – prenatalny i postnatalny – stanowią integralne etapy zachowujące właściwe dla nich następstwo i ciągłość tego samego życia Jezusa z Nazaretu.
- Autor natchniony jasno określił zarówno osobową tożsamość dziecka rozwijającego się w łonie matki, jak i matczyną tożsamość oczekującej na jego narodziny kobiety. Syn Boży zapragnął dopełnić w swej ludzkiej naturze stadia wzrostu embrionalnego i płodowego. To właśnie ten początkowy okres życia Jezusa zainicjował jego dalszą misję mesjańską.
- Bez Dzieciątka Jezus w embrionalnym i płodowym stadium rozwoju nie byłoby Jezusa ukrzyżowanego i zmartwychwstałego. Prenatalny etap życia Chrystusa ma charakter zbawczy w tej samej mierze, co okres postnatalny jego ludzkiej egzystencji.
4. Prawo do pogrzebu dziecka na każdym etapie ciąży
- Rodzice mają prawo do pochówku dziecka na każdym etapie ciąży, jeśli tylko sytuacja kliniczna na to pozwala (zachowanie szczątek lub zwłok).
- Możliwe są dwa warianty sprawienia pochówku – pogrzeb jest możliwy zarówno w przypadku stwierdzenia płci na oddziale szpitalnym lub w wyniku identyfikacji genetycznej (badania laboratoryjne), jak również w przypadku niemożności stwierdzenia płci na oddziale szpitalnym i odstąpienia przez rodziców od jej identyfikacji genetycznej.
- Rodzice dzieci ze stwierdzoną płcią mogą dokonać rejestracji martwego urodzenia na każdym etapie ciąży w Urzędzie Stanu Cywilnego na podstawie wydanych przez szpital karty martwego urodzenia i karty zgonu. USC wystawia aktu urodzenia dziecka wedle formularza tożsamego przy żywym urodzeniu, z tą różnicą, że przy dziecku zmarłym w okresie ciąży akt ten będzie zawierał dodatkową adnotacje „dziecko urodziło się martwe”. Aktu urodzenia zastępuje dla dzieci martwo urodzonych akt zgonu.
- Rodzice dysponujący aktem urodzenia dziecka są uprawnieni do skorzystania z pomocy socjalnej: zasiłku macierzyńskiego, skróconego urlopu macierzyńskiego, zasiłku pogrzebowego oraz urlopu okolicznościowego z tytułu śmierci i pogrzebu dziecka. Koszty poniesione na badania identyfikujące płeć mogą rozliczyć w ramach zasiłku pogrzebowego.
- Rodzice dzieci o niestwierdzonej płci i rezygnujący z jej identyfikacji na drodze badań genetycznych nie zostają pozbawieni możliwości organizacji pogrzebu. Mogą sprawić pochówek zmarłemu na podstawie karty zgonu wypełnionej w części przeznaczonej dla administracji cmentarza.
- Rodzice dzieci o nieustalonej płci nie dokonają jednak rejestracji martwego urodzenia w Urzędzie Stanu Cywilnego, tym samym nie otrzymają aktu urodzenia dziecka. W tej okoliczności nie uzyskają pomocy socjalnej, przez co koszty pogrzebu będą musieli ponieść we własnym zakresie.
- Warto zachęcać rodziców do wykonania badań genetycznych określających płeć dziecka. Ich wynik może okazać się przydatny w obronie godności osobowej, którą dziecko nosiło w okresie swojego krótkiego życia prenatalnego. Jeśli ktokolwiek w środowisku rodziców będzie podważał godność osobową zmarłego dziecka twierdząc, że utracili oni tylko płód, a nie ukochane przez nich dziecko oraz że przypisywanie mu człowieczeństwa i statusu osobowego jest wyłącznie sprawą ich światopoglądu, a nie obiektywnym faktem etycznym, prawnym i medycznym, to osieroceni stając w obronie godności dziecka i własnych uczuć rodzicielskich mogą wówczas przedstawić adwersarzom akt urodzenia jako urzędowy dokument potwierdzający śmierć dziecka, a nie płodu. Prawo przewiduje bowiem sporządzanie dla dzieci martwo urodzonych aktu urodzenia dziecka, a nie poronienia płodu. Tym samym utracone dziecko jest przez państwo polskie traktowane jako osoba ludzka i zmarłe dziecko, a nie bezosobowy płód.
5. Pogrzeb dziecka poronionego powinnością rodziny i wspólnoty parafialnej
- Kościół odczytuje jako swój obowiązek przypomnienie wiernym świeckim i ich pasterzom o chrześcijańskiej powinności organizacji rodzinnego i liturgicznego pogrzebu dziecka zmarłego bez chrztu jako ze wszech miar pożądanej i właściwej postawy przeżywania jego śmierci w duchu Ewangelii.
- Od tej powinności nie można się uchylić ani wobec dzieci umierających w stadium rozwoju prenatalnego, ani względem samego Chrystusa. Dobrowolna rezygnacja z rodzinnego i liturgicznego pochówku dziecka martwo urodzonego jest równoznaczna z odmówieniem ostatniej posługi samemu Jezusowi: «Wszystko, czego nie uczyniliście jednemu z tych najmniejszych, tegoście i Mnie nie uczynili»(Mt 25,45)”.
- Rozpatrując moralne zobowiązanie spełnienia ostatniej posługi wobec dziecka umierającego w niepowodzeniu położniczym, należy jednoznacznie określić grono osób odpowiedzialnych w sumieniu za organizację jego rodzinnego i liturgicznego pochówku. Powinność moralna zatroszczenia się o miejsce spoczynku dziecka i jego liturgiczne pożegnanie formalnie spoczywa na rodzicach, ale materialnie – na całej rodzinie zmarłego, a więc na rodzinach generacyjnych małżonków, czyli dziadkach i wujostwie dziecka.
- Śmierć dziecka dezintegruje sytuację życiową rodziców. Trudny stan emocjonalny i problemy zdrowotne, zwłaszcza matki, znacząco obniżają ich możliwości radzenia sobie z przeżywaną traumą. Trauma śmierci często nakłada się na wyczerpanie fizyczne, emocjonalne i duchowe, będące konsekwencją licznych i długotrwałych zmagań rodziców o uratowanie życia dziecka. W tej niebywale trudnej sytuacji rodzice czują się bezradni wobec konieczności sprostania wymogom formalnym organizacji pochówku. Z tego względu ciężar odpowiedzialności za przygotowanie pogrzebu winni podjąć dziadkowie, wujostwo zmarłego dziecka lub inne osoby bliskie rodzicom z kręgu przyjaciół i znajomych.
- Należy stanowczo podkreślić, że śmierć dziecka w stadium prenatalnym nie jest dramatem dotykającym wyłącznie kobietę, ale doświadczeniem trudnym dla obojga małżonków, a w rzeczy samej dla całej rodziny. Rodzina w najwyższym stopniu krzywdzi matkę, jeśli niepowodzenie położnicze uznaje za jej prywatne doświadczenie. W równym stopniu krzywdzi ojca, jeśli odmawia mu prawa do przeżycia ojcowskiej żałoby.
- Bardzo często małżonkowie są pozostawieni przez rodziny pochodzenia samym sobie i nie otrzymują właściwego wsparcia lub są jawnie przez nie krytykowani za organizację pogrzebu i pragnienie przeżycia żałoby po śmierci dziecka nienarodzonego, zwłaszcza umierającego na skutek poronienia samoistnego w pierwszym trymestrze ciąży. Katolickie rodziny nierzadko w imię błędnie pojętej empatii usuwają przed małżonkami ślady obecności dziecka, zaprzeczają realności jego życia, przemilczają jego utratę lub wprost przyjmują postawy eugeniczne, formułując wstrząsające w swym znaczeniu stwierdzenia: „Lepiej się stało, że dziecko umarło, niż miałoby być chore lub obciążone wadą”.
- Rodzina winna stworzyć właściwy system wsparcia osieroconych małżonków i rodzeństwa zmarłego dziecka przez zapewnienie takich warunków towarzyszenia, które są adekwatne do ich potrzeb. Należy unikać zarówno zbyt daleko idącej, naruszającej intymność żałoby ingerencji w ich osobiste przeżywanie śmierci dziecka, jak również całkowitego przemilczenia doświadczanego przez nich dramatu czy lekceważenia ich niejednokrotnie pozbawionego słów wołania o pomoc i wsparcie.
- W żadnej mierze katolicka rodzina nie może się sprzeciwiać rodzinnemu i liturgicznemu pogrzebowi dziecka zmarłego w niepowodzeniach położniczych ani kontestować żałoby osieroconych. Taka postawa jest nie tylko niechrześcijańska, ale wprost nieludzka.
6. Katolicki pogrzeb dla nieochrzczonych dzieci zmarłym przed narodzeniem
- Niektórzy twierdzą, że pogrzeb dziecka zmarłego bez chrztu nie jest obowiązkiem religijnym chrześcijańskich małżonków, ponieważ nieochrzczone dziecko nie było formalnie członkiem wspólnoty Kościoła katolickiego, a przez to nie uzyskało praw równorzędnych katolikom. W rezultacie kwestionują kościelny pogrzeb nieochrzczonych dzieci zmarłych przed narodzeniem.
- Takie przekonanie obowiązywało do Soboru Watykańskiego II i znajdowało uzasadnienie w normach Kodeksu prawa kanonicznego z 1917 roku uchylonego przez Jana Pawła II w 1983 r. Faktycznie bowiem regulacje dawnego kodeksu jednoznacznie zaliczały dzieci nieochrzczone do kategorii osób, dla których celebracja pogrzebu katolickiego nie była możliwa, co stanowiło odzwierciedlenie ówczesnej dyscypliny pastoralnej wyrażającej się w braku liturgii pogrzebu dziecka nieochrzczonego.
- Po ogłoszeniu przez Jana Pawła II nowego Kodeksu prawa kanonicznego, a także wcześniejszym wprowadzeniu przez Pawła VI formularza mszalnego i liturgii pogrzebu dziecka nieochrzczonego nie sposób dalej utrzymywać, że co do zasady pogrzeby dzieci, poczętych z katolickich rodziców i zmarłych przed chrztem, nie powinny mieć charakteru religijnego. Reformy liturgiczna Pawła VI i prawna Jana Pawła II diametralnie zmieniły dyscyplinę Kościoła po Soborze Watykańskim II w odniesieniu do pogrzebów dzieci zmarłych bez chrztu zanim zdążyły się narodzić.
- Obecnie katolickiego pochówku należy odmówić jedynie tym osobom umierającym bez oznak pokuty, które zostały wskazane w kan. 1184 KPK, z zastrzeżeniem konieczności odwołania się – w przypadku jakichkolwiek wątpliwości – do rozstrzygnięć miejscowego ordynariusza. Kanon ten nie obejmuje swoim zakresem nieochrzczonych dzieci, poczętych w katolickich rodzinach, dla których rodzice pragnęli chrztu.
- Zmiana podejścia Kościoła do pochówków dzieci nieochrzczonych, dokonana po Soborze Watykańskim II, jest niewątpliwa i niezwykle doniosła. W celu poprawnego ukierunkowania posoborowej praktyki duszpasterskiej należy uwzględnić okoliczność wyłączenia w Kodeksie prawa kanonicznego Jana Pawła II nieochrzczonych dzieci z grupy osób, którym generalnie odmawia się pogrzebu, oraz wziąć pod uwagę fakt wprowadzenia nowej dyscypliny liturgicznej z odrębnym formularzem mszalnym i trzema formami sprawowania liturgii pogrzebowej tych dzieci. Kluczowe znaczenie mają również decyzje krajowych episkopatów i poszczególnych ordynariuszy zezwalające na celebrację pogrzebu, jeśli został spełniony warunek pragnienia przez rodzica chrztu dla dziecka
- Mając na uwadze zmiany posoborowe, właściwą drogą rozwiązywania wszelkich wątpliwości, dotyczących pogrzebu dziecka nieochrzczonego, jest odejście od stanowiska wykluczającego i zastosowanie także w tym wymiarze duszpasterstwa rodzin kryteriów pastoralnych papieża Franciszka, „które powinny charakteryzować każdą działalność Kościoła: przyjąć, towarzyszyć, rozeznawać i integrować [por. AL. 291 nn]” (Wytyczne pastoralne do adhortacji „Amoris laetitia”, nr 2b). W relacji z rodzicami, pragnącymi liturgicznego pożegnania dziecka zmarłego w stadium prenatalnym, wspólnota parafialna powinna stać się „obliczem miłosierdzia Ojca”, niosąc osieroconej rodzinie „dobroć i czułość Boga” (Misericordiae vultus, nr 1,5)”.
7. Łagodność i wyrozumiałość! Opieka duszpasterska nad rodzicami po poronieniu
- Trzeba uczciwie przyznać, że wielowiekowa dyscyplina Kościoła, która aż do Soboru Watykańskiego II odmawiała dzieciom nieochrzczonym liturgicznego pogrzebu, dramatycznie zaciążyła na świadomości wielu pokoleń katolików o godności osobowej człowieka w okresie prenatalnym oraz na negatywnych postawach przyjmowanych wobec zwłok i pogrzebu dziecka martwo urodzonego, zwłaszcza na wczesnych etapach ciąży.
- Skutki tej szczęśliwie zarzuconej przez posoborowych papieży, zwłaszcza św. Pawła VI i św. Jana Pawła II, praktyki pastoralnej i nabudowanej na niej, głęboko zakorzenionej negatywnej mentalności duchowieństwa i laikatu są widoczne w Kościele do dziś.
- Wyrażają się one w niskiej frekwencji odbierania przez rodziców ze szpitali do rodzinnego pochówku zwłok lub szczątków dzieci martwo urodzonych, a tym samym w niezrozumieniu przez katolickie rodziny powinności moralnej sprawienia własnemu dziecku liturgicznego pogrzebu. Ich przejawem jest także społeczna kontestacja prawa rodziców, decydujących się na organizację pogrzebu, do przeżycia żałoby po śmierci nienarodzonego dziecka, zgodnie z chrześcijańską tradycją opłakiwania zmarłych.
- Bywa, że kapłani bezpodstawnie odmawiają pochówku dziecka nieochrzczonego bądź nadal stosują niepotwierdzoną w księgach liturgicznych praktykę pokropku wbrew przyjętej obecnie dyscyplinie liturgicznej lub dopuszczają się skrajnego minimalizmu liturgicznego godzącego w uczucia rodziców i wymóg pietyzmu wobec ludzkich zwłok, a czasami nawet nie dostrzegają sensu celebracji Eucharystii w ramach liturgii pogrzebu dziecka nieochrzczonego.
- Te złożone uwarunkowania skłaniają Kościół do podjęcia wobec rodzin dotkniętych śmiercią dziecka w okresie prenatalnym pracy duszpasterskiej cechującej się konieczną łagodnością i wyrozumiałością, a zarazem prowadzonej na fundamencie prawdy ewangelicznej.
- Należy zatem stanowczo wystrzegać się dokonywania szybkich i uogólniających, a przez to najczęściej niesprawiedliwych ocen małżonków i rodzin rezygnujących z pochówku dziecka. Nie można bezpodstawnie sprowadzać motywów ich decyzji do świadomej i celowej depersonalizacji zmarłego, nie podjąwszy uprzednio stosownego rozeznania duszpasterskiego.
- W wielu przypadkach osieroceni małżonkowie i ich rodziny rezygnujący z pogrzebu dziecka posiadają niepodważalnie dobrą wolę i naturalnie ulegają wypracowanym dotychczas w społeczeństwie formom przeżywania śmierci dziecka w niepowodzeniach położniczych. Dominuje obecnie tendencja wskazująca, że doświadczenie straty prokreacyjnej należy jak najszybciej zamknąć bez uwzględnienia rodzinnego pochówku i przeżycia po zmarłym żałoby oraz rozpocząć nowy etap życia małżeńskiego, starając się o poczęcie kolejnego dziecka.
- Tabuizacja w rodzinach śmierci dziecka martwo urodzonego nie musi być zatem rezultatem złej woli jej członków, lecz często jest konsekwencją wdrożenia znanych rodzinie sposobów radzenia sobie w sytuacji trudnej, które wspólnota rodzinna subiektywnie ocenia jako pozytywne rozwiązania. Stąd rodzi się potrzeba systematycznej katechezy rodzin w parafiach, zmierzającej do weryfikacji dotąd akceptowanych przez nie postaw wobec niepowodzeń położniczych pod względem ich zgodności z obiektywnym porządkiem moralnym i doktryną Kościoła, a przede wszystkim z naturalnym przebiegiem żałoby po śmierci dziecka.
8. Nie traćcie nadziei! Pożegnanie poronionego dziecka bez obecności ciała
- Celebracja paschalnej nadziei dla nieochrzczonych dzieci jest możliwa w sytuacji nieobecności ciała i grobu dziecka bądź to z racji sytuacji klinicznej niepozwalającej na zachowanie szczątków lub zwłok zmarłego, bądź pozbawienia samych rodziców nieprzychylnymi działaniami innych osób, personelu medycznego lub członków rodziny, możliwości organizacji rodzinnego pogrzebu dziecka.
- Przesłanie o paschalnej nadziei wspólnota Kościoła kieruje również do rodziców, którzy dobrowolnie zrezygnowali z pochówku dziecka i po czasie boleśnie przeżywają podjętą decyzję.
- Liturgiczne pożegnanie zmarłego możliwe jest bowiem bez obecności jego ciała.
- Kapłan sprawuje wówczas Mszę Świętą z formularza na pogrzeb dziecka nieochrzczonego. Dla ważnych racji duszpasterskich, za zgodą ordynariusza, może celebrować Eucharystię w domu rodzinnym dziecka (Obrzędy pogrzebu, nr 179). Można dodatkowo odmówić po Komunii Świętej wraz z rodzicami akt zawierzenia zmarłego dziecka Bożemu Miłosierdziu dołączony do kompendium. Nie sprawuje się obrzędu ostatniego pożegnania, który „może odbyć się tylko w czasie pogrzebu, czyli w obecności ciała zmarłego” (Obrzędy pogrzebu, nr 10)”. Przed ołtarzem zapala się paschał jako znak obecności pośród osieroconych Chrystusa Zmartwychwstałego.
- Eucharystia jest szczytem życia chrześcijańskiego i modlitwy liturgicznej Kościoła. W przypadku dziecka zmarłego przed narodzeniem nie jest sprawowana w intencji zgładzenia osobistych win, których dziecko nie popełniło. Stanowi natomiast doskonałą celebrację aktu wiary, że Bóg w swoim nieskończonym Miłosierdziu udzieli dziecku zmarłemu bez chrztu owoców misterium paschalnego Jezusa Chrystusa; nadziei, że dziecko będzie uczestniczyło w powszechnym zmartwychwstaniu umarłych oraz dziękczynienia, które należy do istoty Eucharystii, za dar życia utraconego dziecka; a zarazem wstawiennictwa za pogrążoną w żałobie rodzinę.
- W centrum liturgicznego pożegnania winna być zatem Eucharystia sprawowana z formularza mszalnego, który Kościół przewiduje na okoliczność śmierci nieochrzczonego dziecka.
- Kiedy pogrzeb dziecka się nie odbył, a rodzice pragną liturgicznie pożegnać dziecko należy skorzystać z formy liturgii żałobnej zatwierdzonej przez Kościół i nie odwoływać się do upowszechnianych przez różne grupy pastoralne samowolnie wprowadzanych błędnych obrzędów chrzcielnych dla dzieci martwo urodzonych, które stanowią wypatrzenie zdrowej nauki katolickiej o ekonomii sakramentalnej.
9. Chrzest dzieci martwo urodzonych praktyką okultystyczną
- Kościół stanowczo sprzeciwia się rozpowszechnianej przez niektóre osoby, w tym także kapłanów, błędnej praktyce chrztu dzieci martwo urodzonych, uzasadnianej niepotwierdzonymi objawieniami prywatnymi.
- Ta praktyka sprowadza się w istocie do pozorowania chrztu in re. W ramach tego obrzędu rodzic jest zobowiązany do nadania dziecku imienia, wypowiedzenia formuły chrzcielnej i wylania wody święconej do naczynia, pozorując obmycie dziecka lub pokropienie nią zmarłych dzieci, rzekomo przywołanych do otrzymania chrztu z bliżej nieokreślonej otchłani, w której dotychczas ponosiły konsekwencje braku łaski chrzcielnej.
- Takie nadużycia chrzcielne mają charakter magiczny, a wręcz okultystyczny, bowiem przypisują osobie dokonującej obrzędu moc sprowadzenia na miejsce sprawowania obrzędu zmarłych dzieci celem udzielenia im chrztu.
- Należy stanowczo podkreślić, że obrzędy te nie mogą spowodować pożądanego skutku, a domniemany szafarz nie posiada władzy nad zmarłymi. Sakrament chrztu może przyjąć tylko osoba żywa w znaczeniu fizycznym.
- Kościół jednoznacznie naucza, że dzieciom żywo poronionym należy udzielać sakramentu chrztu (kan. 871, kan. 867 § 2 KPK), jednak w żadnym przypadku nie można chrzcić dzieci już martwych.
- „Chrzest jest konieczny do zbawienia dla tych, którym głoszona była Ewangelia i którzy mieli możliwość proszenia o ten sakrament. (…) Bóg związał zbawienie z sakramentem chrztu, ale sam nie jest związany swoimi sakramentami” (KKK, nr 1257).
- W żadnym wypadku nie można samowolnie wprowadzać quasi-liturgicznych obrzędów pozorujących chrzest zmarłego dziecka, wykorzystując do tego dowolnie wybrane elementy liturgii sakramentu przewidziane w rytuale. W duszpasterstwie można sprawować tylko obrzędy liturgiczne zatwierdzone przez Kościół.
- Jeśli dana wspólnota pragnie wraz z rodzicami powierzyć zmarłe dziecko Bożemu Miłosierdziu, które nie zostało pochowane podczas liturgicznego pogrzebu, może wówczas celebrować Mszę Świętą z formularza na pogrzeb dziecka nieochrzczonego. Odstępując od wprowadzania paraliturgicznych praktyk ujawniających błędne, rytualistyczne podejście do sakramentu chrztu świętego, trzeba na nowo postawić w centrum wspólnoty eklezjalnej Eucharystię sprawowaną z formularza mszalnego, który sam Kościół wyznaczył na okoliczność śmierci dziecka nieochrzczonego.
- Żałoba jest bardzo ważnym okresem przejściowym. Potrzeba ją przeżyć w całej pełni i dynamizmie trudnych reakcji emocjonalnych, które jej towarzyszą. One nie umniejszają niczego ze szlachetnej dyspozycji moralnej rodziców, lecz mają charakter oczyszczający i fundamentalny dla procesu zdrowienia. Pożegnanie zmarłego
- Dzięki żałobie rodzice na nowo uczą się żyć z doświadczeniem śmierci dziecka. Zamknięcie żałoby nie oznacza zerwania więzi ze zmarłym dzieckiem, ale dopełnienie smutku po jego odejściu i otwarcie się na jego obecne życie w wieczności. Jest to zatem przejście od bolesnego doświadczenia śmierci, które powoli staje się dopełnionym wydarzeniem z historii rodziny, do radosnego przeżywania nadziei dla dzieci zmarłych bez chrztu.
10. Szczery żal wspólnoty Kościoła za błędy duchownych w towarzyszeniu rodzicom po poronieniu
- Nie sposób usprawiedliwić bolesnych dla Kościoła przypadków, kiedy to kapłani nie otoczyli osieroconych rodziców właściwą opieką duszpasterską, nie zachęcali rodzin do pochowania zwłok swoich martwo urodzonych dzieci lub wprost je od tego odwiedli.
- Niech te rodziny, które czują się pokrzywdzone przez duszpasterzy, tak parafialnych, spowiedników, jak i kapelanów szpitali, przyjmą szczery żal wspólnoty Kościoła za popełnione błędy duchownych.
- Kościół w Polsce wciąż na nowo kieruje do duszpasterzy podstawowe wskazanie pastoralne: „Kapłan musi być także gotowy, aby z ogromną pokorą, a równocześnie ze szczerą miłością Dobrego Pasterza towarzyszyć rodzinom doświadczającym dramatu poronień samoistnych”.
- W spotkaniu z osieroconymi rodzicami „będzie prawdziwym ojcem i bratem. (…) niech wspiera ich starania o godne pożegnanie ich dziecka. Niech zaproponuje odprawienie Mszy Świętej w intencji ich rodziny oraz z podziękowaniem za to dziecko, które choć nie urodziło się dla świata, jednak żyje w Bogu. Niech cierpliwie odpowiada na ich pytania, podtrzymując w ich sercach nadzieję zbawienia dla dzieci zmarłych bez chrztu. Niech też pamięta, że takiemu dziecku należy się katolicki pogrzeb” (Służyć prawdzie o małżeństwie i rodzinie, nr 111)”.
- „W przygotowaniu i urządzeniu obrzędów pogrzebowych niech kapłani z wielką delikatnością potraktują osobę każdego zmarłego i okoliczności jego śmierci oraz żałobę rodziny i potrzeby chrześcijańskiego życia. Niech również mają szczególny wzgląd na tych, którzy uczestniczą w pogrzebie i słuchają Ewangelii” (Obrzędy pogrzebu, nr 18). Ksiądz winien być zatem świadomy spoczywającej na nim odpowiedzialności za zdrowie psychiczne i duchowe osieroconych rodzin. Przez celebrację obrzędów pogrzebu dziecka bez należytej powagi i koniecznej empatii, z widoczną rutyną i znużeniem, w pośpiechu i z lekceważącym skracaniem liturgii do elementów stanowiących jedynie absolutne minimum może zadać rodzinie głębokie rany. „W trosce o najgłębiej pojęte duszpasterstwo rodzin nie można tolerować, iż «niektórzy bez ducha, bez uczucia, bez bojaźni Bożej, z pośpiechem trudnym do uwierzenia Mszę Świętą celebrują, jakby Chrystusa oczyma wiary nie widzieli» (Służyć prawdzie o małżeństwie i rodzinie, nr 87).
- Troska Kościoła o prawidłowe postawy duszpasterskie dotyczy wszystkich form i aspektów komunikacji kapłana z osieroconymi: rozmowy w kancelarii parafialnej, liturgii pogrzebu, wizyt duszpasterskich w domu, sakramentu pokuty i kierownictwa duchowego.
- Okoliczność życia rodziców w związku niesakramentalnym nie może stanowić podstawy decyzji duszpasterza o odmowie sprawowania pogrzebu dziecka. Dramatyczne doświadczenie śmierci i pogrzebu dziecka martwo urodzonego winno zostać pozytywnie wykorzystane przez kapłana do zainicjowania towarzyszenia pastoralnego rodzicom pozostającym w związkach niesakramentalnych. Tej szansy duszpasterskiej kapłanowi nie wolno bezrefleksyjnie utracić, jeśli tylko rodzice wykazują dobrą wolę uregulowania swojej sytuacji życiowej, zgodnie z niezmiennym nauczaniem Kościoła o nierozerwalności małżeństwa oraz wypracowaną przez Jana Pawła II dyscypliną sakramentalną odnoszącą się do osób w sytuacji nieprawidłowej, potwierdzoną przez jego następców (Familiaris consortio, nr 84).
11. Cele liturgii pogrzebowej nieochrzczonego dziecka zmarłego przed narodzeniem
- Do kapłana należy przedstawienie rodzicom poszczególnych celów liturgii pogrzebowej i wskazanie różnic pomiędzy posoborową liturgią pogrzebu dziecka zmarłego bez chrztu od znanej przed Soborem Watykańskim II praktyki pokropku.
- Pośród celów liturgii pogrzebu dziecka nieochrzczonego należy wskazać:
- zawierzenie dziecka Bożemu Miłosierdziu;
- wyrażenie aktu wiary i nadziei, że Bóg na drodze pozasakramentalnej udzieli dziecku zmarłemu bez chrztu owoców misterium paschalnego Jezusa Chrystusa;
- wyrażenie aktu wiary, że dziecko będzie uczestniczyło w powszechnym zmartwychwstaniu umarłych;
- dziękczynienie Bogu za dar życia utraconego dziecka;
- głoszenie personalistycznego statusu osobowego człowieka w prenatalnym stadium jego życia jako osoby stworzonej na obraz i podobieństwo Boże;
- pochowanie zwłok zmarłego;
- modlitewne towarzyszenie pogrążonej w żałobie rodzinie.
- Niedopuszczalne jest traktowanie przez kapłanów liturgii pogrzebu dziecka nieochrzczonego jako wyłącznie formy terapeutycznego wsparcia rodziców. Taka postawa jest przejawem psychologizacji liturgii.
- Rodzinny i liturgiczny pogrzeb należy się zmarłemu dziecku ze względu na posiadaną przez nie za życia godność osobową, niepowtarzalny dar jego poczęcia jako człowieka stworzonego na obraz i podobieństwo Boga, z racji zobowiązań wynikających z postawy miłości wspólnoty rodzinnej względem niego i moralnej powinności okazania pietyzmu wobec jego szczątków lub zwłok, a także na podstawie autentycznej wiary Kościoła domowego w zmartwychwstanie umarłych i pragnienia udzielenia dziecku przed śmiercią sakramentu chrztu świętego.
- W sytuacji śmierci osoby w okresie prenatalnym pogrzeb winien być zorganizowany w pierwszej kolejności ze względu na nią i dla niej. W akcie poczęcia została ona stworzona na obraz i podobieństwo Boże oraz obdarzona darem przyszłego uczestnictwa w zmartwychwstaniu zmarłych. Ciało dziecka martwo urodzonego partycypowało w godności osoby i jest objęte powszechnym powołaniem rezurekcyjnym, co stanowi pierwszorzędne uzasadnienie postawy pietyzmu wobec jego zwłok oraz wskazuje na powinnościowy i godnościowy, a nie tylko terapeutyczny wymiar pogrzebu.
- „Pochówek jest przede wszystkim najbardziej odpowiednią formą wyrażenia wiary i nadziei w zmartwychwstanie ciała. (…) Grzebiąc ciała wiernych zmarłych, Kościół potwierdza wiarę w zmartwychwstanie ciała i zamierza uwydatnić wysoką godność ludzkiego ciała, jako nierozłącznej części osoby, której historię to ciało współdzieli” (Instrukcja Ad resurgendum cum Christo, nr 3)”.
12. Formy liturgii pogrzebowej nieochrzczonego dziecka zmarłego przed narodzeniem
- „Konferencja Episkopatu Polski zezwala na katolicki pogrzeb dzieci, które zmarły przed chrztem, jeżeli rodzice pragnęli je ochrzcić. Przy tych pogrzebach należy używać tekstów przewidzianych na pogrzeb dzieci nieochrzczonych. Aby w umysłach wiernych nie zacierała się nauka o konieczności chrztu, należy ją przypominać w katechizacji dzieci i dorosłych” (Obrzędy pogrzebu, nr 22e).
- Możliwe jest sprawowanie liturgii pogrzebowej w trzech formach:
- pierwsza forma – trzy stacje: w domu, kościele i przy grobie;
- druga forma – dwie stacje: w kaplicy cmentarnej lub domu przedpogrzebowym oraz przy grobie;
- trzecia forma – jedna stacja: w kaplicy cmentarnej, kościele, domu przedpogrzebowym, domu rodzinnym albo nad grobem.
- Jeżeli przewiduje się stację w kaplicy lub kościele, to celebruje się Mszę pogrzebową dziecka zmarłego bez chrztu lub Liturgię słowa wraz z obrzędem ostatniego pożegnania.
- Mszę pogrzebową można sprawować w innym czasie bez obecności ciała dziecka.
- Dla ważnych racji duszpasterskich za zgodą ordynariusza Mszę pogrzebową można celebrować w domu rodzinnym dziecka.
- Katolicki pogrzeb dziecka zmarłego bez chrztu nie jest znaną przez Soborem Watykańskim II praktyką pokropku, lecz pełnoprawną liturgią pogrzebową.
- Z konieczną rozwagą i przy uwzględnieniu woli osieroconych rodziców można zaangażować członków rodziny zmarłego dziecka w celebrację liturgii pogrzebowej, zwłaszcza Eucharystii, stosownie do stanu i pełnionych już w Kościele posług przez tych wiernych świeckich, którzy wykazują taką gotowość. Zaleca się wówczas, aby po uprzednim przygotowaniu przez duszpasterza, wierni ci proklamowali lekcje mszalne, wykonali psalm responsoryjny, aklamację przed Ewangelią oraz recytowali wezwania modlitwy wiernych. Praktyką godną upowszechnienia jest procesja z darami, niesionymi przez członków rodziny zmarłego dziecka w trakcie obrzędu przygotowania darów.
- Nie należy rezygnować z uroczystej celebracji liturgii mszalnej i wykonania śpiewu podczas procesji, jeśli w pogrzebie uczestniczy niewielka liczba osób bądź tylko sami rodzice. Kapłan winien wciąż na nowo uświadamiać sobie prawdę, że w liturgii zawsze realnie uczestniczą wszystkie trzy stany Kościoła: pielgrzymujący, pokutujący i chwalebny.
- Celebrując liturgię pogrzebu dziecka nieochrzczonego, kapłan winien dołożyć wszelkich starań, aby była ona sprawowana w sposób możliwie najbardziej uroczysty i godny, nie zważając na liczebność uczestniczącej w niej rodziny zmarłego i towarzyszących jej osób.
- Niedopuszczalne jest skracanie liturgii, wynikające z pośpiechu lub fałszywej intencji, aby nie narażać rodziców na trudne emocje związane z pogrzebem. Rodzice do prawidłowego przebiegu żałoby potrzebują pewności, że ich dziecko zostało należycie pochowane i pożegnane w sposób odpowiadający godności osoby, z całym ceremoniałem kościelnym i kulturowym przysługującym osobom zmarłym. Trudne emocje, towarzyszące pożegnaniu, mają charakter oczyszczający i są kluczowe dla procesu zdrowienia. Rodzice muszą je przeżyć, aby we właściwym czasie zamknąć żałobę. Jednocześnie liturgia nie powinna być sztucznie przeciągana w czasie. Przygotowując liturgię kapłan winien uszanować wrażliwość osieroconych rodziców.
13. Zaproszenie na Ogólnopolską Pielgrzymkę Rodzin Dzieci Utraconych