Wiek uczniów: szkoła podstawowa kl. 7–8
Przedmiot: wychowanie do życia w rodzinie, godzina wychowawcza, katecheza
Cel ogólny:
- Uświadomienie uczniom, że każdy człowiek ma prawo do życia od poczęcia.
Cele szczegółowe:
- Uczeń wyjaśnia, dlaczego życie jest wartością najwyższą.
- Wymienia, jakie działania służą życiu, a jakie są podejmowane przeciw niemu.
- Szanuje życie swoje i innych.
Metody pracy:
rozmowa, praca z tekstem, niedokończone zdanie, miniwykład, stwierdzenie.
Formy pracy:
indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne:
Załącznik nr 1, karta pracy.
Jeśli zajęcia w odbywają się w sali komputerowej – link: www.pro-life.pl/materialy-edukacyjne, Biblioteczka Pro-Life nr 2 pt. „Każdy człowiek ma prawo do życia. Bez wyjątków!”
Jeśli zajęcia w sali lekcyjnej – materiały ksero dla każdego ucznia.
Bibliografia:
strona internetowa www.pro-life.pl/materialy-edukacyjne/ (Biblioteczka Pro-Life nr 2: „Każdy człowiek ma prawo do życia. Bez wyjątków!”
Przebieg lekcji
I.Wstęp (1 min)
- Nauczyciel mówi:
Każde życie ludzkie jest najwyższą wartością. Powinno być zawsze otaczane opieką, wsparciem, szacunkiem. Jednak nie zawsze tak jest. Na dzisiejszych zajęciach zapoznacie się z przepisami dotyczącymi ochrony życia człowieka, dziecka poczętego. Dowiecie się, w jakich sytuacja dopuszcza się dokonywanie aborcji oraz poznacie rodziców, którzy swoim świadectwem życia dają nam lekcję odwagi, broniąc każdego życia.
- Co jest za życiem? Co jest przeciw życiu? Praca indywidualna.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy z tabelą do wklejenia w zeszycie.
Załącznik nr 1
Wypisz:
Co jest za życiem? | Co jest przeciw życiu? |
|
- Prezentacja wypowiedzi wybranych uczniów na forum klasy.
- Praca w grupach – gotowe materiały ksero dla każdego ucznia.
Grupa I
Na podstawie artykułu pt. „Cztery życia, cztery cuda” (str. 8–9) zastanów się i odpowiedz pisemnie, dlaczego warto walczyć o poczęte dziecko. Uzasadnij odpowiedź.
Grupa II
Na podstawie artykułu pt. „Wybraliśmy życie” (str. 12–13) zastanów się i odpowiedz pisemnie, dlaczego warto chronić poczęte dziecko, gdy lekarze podejrzewają występowanie u niego ciężkiej i nieodwracalnej choroby. Uzasadnij odpowiedź.
- Podsumowanie
Prezentacja na forum klasy wyników prac w grupach przez ich liderów.
- Dokończ zdanie.
Z dzisiejszej lekcji nauczyłam/-em się, że…………………………………………………..
- Praca domowa. Wybierz jeden z tematów i napisz w zeszycie, jak rozumiesz stwierdzenie:
„Żyj tak, jakby każdy dzień był twoim ostatnim dniem.”
„Żyj tak, abyś nigdy w życiu nie miał wyrzutów sumienia, że coś źle zrobiłeś.”
„Bądź wdzięczny.”
Opracowała Agnieszka Sobczyk
ZAŁĄCZNIK 1
Co jest za życiem? | Co jest przeciw życiu? |
|
Co jest za życiem? | Co jest przeciw życiu? |
|
Co jest za życiem? | Co jest przeciw życiu? |
|
Co jest za życiem? | Co jest przeciw życiu? |
|