Ministerstwo Edukacji wprowadza nowe propozycje dotyczące systemu edukacji – od 31 października trwają konsultacje publiczne w sprawie projektów rozporządzeń dotyczących dwóch nowych przedmiotów: edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej. Konsultacje potrwają do 21 listopada, a wprowadzenie nowych przedmiotów planowane jest na 1 września 2025 roku.
Projektowane przepisy zakładają, że edukacja zdrowotna zastąpi obecne wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ), a edukacja obywatelska zajmie miejsce historii i teraźniejszości. Zmiany te mają na celu modyfikację programu kształcenia ogólnego, jednak już teraz wywołują znaczące sprzeczności.
Wielu rodziców i nauczycieli wyraża obawy, że edukacja zdrowotna w nowym kształcie będzie wprowadzać do szkół obowiązkowe treści z zakresu permisywnej edukacji seksualnej. Taki kierunek reform może naruszać tradycyjne wartości rodzinne, zniekształcając przekaz o życiu, zdrowiu i odpowiedzialności.
Rodzice i nauczyciele mobilizują się, aby wyrazić sprzeciw wobec proponowanych zmian – petycje przeciwko wprowadzeniu obowiązkowej edukacji zdrowotnej można wysyłać zarówno pocztą, jak i mailem na adres Ministerstwa Edukacji.
Podkreślamy, że edukacja powinna opierać się na wartościach promujących szacunek do życia i odpowiedzialne podejście do relacji międzyludzkich, a nie na kontrowersyjnych treściach o charakterze seksualnym.
Zachęcamy do wysyłania protestów do 21 listopada 2024 roku, Wasz głos może mieć wpływ na ostateczny kształt nowych regulacji.
Pliki z wzorami protestu do pobrania:
Protest – edukacja zdrowotna [DOCX]
Protest – edukacja zdrowotna [PDF]
Przykładowy wzór protestu:
imię nazwisko i adres
podpisującego protest
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Al. Szucha 25
00–918 Warszawa
Szanowna Pani Minister,
Protest w związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji dotyczącym zmiany podstawy programowej kształcenia ogólnego i wdrożenia nowego przedmiotu „Edukacja zdrowotna” (projekt z dnia 29 października 2024).
Przedłożony do konsultacji społecznej projekt budzi wiele zastrzeżeń.
Po pierwsze: nie w pełni realizuje treść art. 4 ustawy z dn.7 stycznia 1993 roku, do realizacji którego zobowiązany jest MEN. Pomija informacje o wartości życia ludzkiego od poczęcia oraz nie uwzględnia w treściach programowych wartości małżeństwa i rodziny.
Po drugie: łamie prawa rodziców do decydowania o wychowaniu swoich dzieci w delikatnej sferze seksualności. Prawo do pierwszeństwa wychowania jest nam gwarantowane w 48 art. Konstytucji RP.
Po trzecie: obligatoryjne zajęcia z edukacji zdrowotnej, w tym seksualnej, nie dają rodzicom możliwości rezygnacji, jak dotychczas miało to miejsce w przypadku zajęć WDŻ.
Wobec powyższego kategorycznie sprzeciwiamy się projektowi ww. rozporządzenia.
Z poważaniem
podpis