Stanowisko Parlamentarnego Zespołu na rzecz Życia i Rodziny oraz Parlamentarnego Zespołu ds. Ochrony Życia i Zdrowia Polaków
Parlamentarne Zespoły na rzecz Życia i Rodziny oraz ds. Ochrony Życia i Zdrowia Polaków, po obradach w dniu 18 grudnia 2024 roku, wyraziły stanowczy sprzeciw wobec projektu rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej, który zakłada likwidację przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” i wprowadzenie w jego miejsce obowiązkowej „Edukacji zdrowotnej”. Zespoły uznały tę zmianę za nieuzasadnioną, podkreślając, że jej konsekwencje mogą naruszyć konstytucyjne prawa rodziców oraz wpłynąć negatywnie na zdrowie psychiczne młodzieży. W związku z tym apelują o odrzucenie projektu rozporządzenia, proponując jednocześnie wzbogacenie istniejących przedmiotów o odpowiednie treści z zakresu edukacji zdrowotnej.
jb
Pełne stanowisko znajduje się poniżej:
Stanowisko Parlamentarnego Zespołu na rzecz Życia i Rodziny oraz Parlamentarnego Zespołu ds. Ochrony Życia i Zdrowia Polaków
W wyniku obrad w dniu 18 grudnia 2024 roku nt. projektu rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej, dotyczącego likwidacji nieobowiązkowego przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” i wprowadzenia w to miejsce obowiązkowej „Edukacji zdrowotnej”, parlamentarne zespoły przyjęły następujące stanowisko:
Zamiar usunięcia ze szkół przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” jest bezzasadny. W uzasadnieniu rozporządzenia nie podano żadnych przyczyn jego eliminacji. Jest to tym bardziej niezrozumiale, że prowadzone badania naukowe pozytywnie oceniały jego podstawę programową oraz wpływ na postawy uczniów. Uważamy, że nowy projekt MEN oznacza depriorytetyzację roli rodziny w państwie i społeczeństwie, co jest sprzeczne z art. 18, art. 71 oraz art. 72 Konstytucji RP, która stanowi, że rodzina jest fundamentem dobrze funkcjonującego i służącego obywatelom państwa.
Wyrażamy zdecydowany sprzeciw wobec likwidacji przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie”, który jest obecny w polskich szkołach od 25 lat i realizowany za zgodą rodziców. Posiada dobrze przygotowaną kadrę nauczycieli, wypracowaną metodologię i podręczniki. Cieszy się też społeczną akceptacją.
- Analizowany projekt rozporządzenia MEN, wprowadzający w miejsce „Wychowania do życia w rodzinie” przedmiot „Edukacja zdrowotna”, kładzie nacisk na wyizolowanie ucznia z jego naturalnego, rodzinnego środowiska, co jest głęboko sprzeczne z jego dobrem i destrukcyjne dla społeczeństwa. Zajęcia te mają być obowiązkowe bez uwzględniania woli rodziców, co narusza art. 48 Konstytucji RP. Wyrażamy też niepokój odnośnie podstawy programowej planowanego przedmiotu „Edukacja zdrowotna” z uwagi na kontrowersyjne treści w zakresie wychowania seksualnego w dziale „Zdrowie seksualne”.
- Podkreślamy, że nieuzasadnione usuwanie „Wychowania do życia w rodzinie” i wprowadzanie w jego miejsce nowego, kontrowersyjnego przedmiotu „Edukacja zdrowotna”, który już dzisiaj budzi sprzeciw wielu rodziców i nauczycieli, uderza w tak potrzebną współpracę rodziców ze szkołą, prowadzi do konfliktów, a w efekcie do negatywnych konsekwencji dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
W związku z powyższym wnosimy o odrzucenie opiniowanego projektu rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Jednocześnie opowiadamy się za uzupełnieniem przedmiotów: biologii, wychowania do życia w rodzinie czy wychowania fizycznego i in. o zasadne elementy edukacji zdrowotnej, których wcześniej nie uwzględniono w programach tych przedmiotów.
Roman Fritz
Przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Ochrony Życia i Zdrowia Polaków
Piotr Uściński
Przewodniczący Parlamentarnego Zespołu na rzecz Życia i Rodziny
Warszawa, 18 grudnia 2024 r.