Cud narodzin przypomina o najwyższym z przysługujących nam praw, tym do istnienia. Kościół musi zabierać jasny głos nt. aborcji i godności człowieka. Papież Franciszek pisze o tym we wstępie do książki „Cud życia”.
W książce „Cud życia” przypomina, że podobnie jak jego poprzednicy, od zawsze zdecydowanie potępia aborcję. Zachęca też, by mówić o tym temacie, zaczynając od wsłuchania się w głos nienarodzonego dziecka.
Celem ukazującej się we Włoszech publikacji „Il miracolo della vita” jest przywrócenie czytelnikowi zdumienia i radości z przyjścia każdego z nas na świat. We wstępie papież podkreśla, że książka sugeruje piękno patrzenia na rodzące się życie jako posiadacza najwyższego prawa, które należy do wszystkich: prawa do istnienia. Mowa o pięknie, ponieważ spektakl natury toczącej się swoim torem budzi zdumienie i wzywa do troski, ochrony i powitania.
Franciszek przypomina, że jego zdecydowane potępienie aborcji często budziło zaskoczenie a nawet zakłopotanie. Zauważa, że nie można odbierać praw embrionowi, ponieważ, gdy decyduje się o przerwaniu ciąży nie ma on żadnego głosu w sprawie. Papież przywołuje swe pytanie, czy „słusznym jest zabicie jednego życia, by rozwiązać problem”, pisze też o „ogromnej ranie, jaką aborcja wywołuje w kobiecie”, co jest wciąż przemilczane.
Ojciec Święty wskazuje, że stanowisko Kościoła w sprawie aborcji i ochrony godności człowieka musi być jasne. W społeczeństwie nacechowanym „kulturą odrzucenia” dotyczy to nie tylko życia poczętego, ale również samotności ludzi starszych, haniebnej nędzy tak wielu ubogich, którzy są pozbawieni podstawowych środków do istnienia, cierpienia ofiar wojen, desperackiej emigracji i prześladowań w wielu częściach świata.
To zdecydowany sprzeciw wobec aborcji, uznając ją za czyn niezgodny z zasadami moralnymi katolickiego nauczania. Stanowisko Papieża jest jasne i konsekwentne, a przekazywane przez niego przesłanie dotyczące ochrony życia od poczęcia stanowi ważny element jego nauczania. To bardzo istotny głos, zachęcający do szacunku dla nienarodzonego życia a także do ochrony godności człowieka w innych aspektach społeczeństwa, takich jak samotność osób starszych, ubóstwo, cierpienie ofiar wojen czy prześladowania. Zachęca nas do spojrzenia na te kwestie z troską i działaniem, budząc w nas odpowiedzialność i empatię wobec innych ludzi.
JB
Źródło: KAI