Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk wydał opinię, która miażdży flagowy projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej – Profil Absolwenta. Dokument, mający być fundamentem reformy edukacji, zdaniem naukowców jest nie tylko anachroniczny, ale także nie odpowiada na wyzwania współczesności i przyszłości.
Krytyka przestarzałego podejścia
Eksperci zarzucają projektowi opieranie się na fragmentarycznej i przestarzałej wiedzy naukowej. „Dokument ewidentnie oparty został na koncepcji szkoły behawioralnej, która nie odpowiada na potrzeby przyśpieszonej globalizacji, tempa doświadczanych zmian i radzenia sobie w nieokreśloności” – oceniają naukowcy. Wbrew deklaracjom projekt nie modernizuje systemu edukacji, lecz „utrwala model szkoły przeszłej, nieprzystającej do dzisiejszej rzeczywistości i niepozwalającej na przygotowanie do dynamiki przyszłości”.
Zdaniem Komitetu, przyjęte założenia nie rokują pozytywnie na wprowadzenie oczekiwanych zmian społecznych i zdradzają brak zrozumienia kierunku, w jakim powinna zmierzać edukacja.
Infantylizacja dziecka i brak współczesnego spojrzenia
Szczególnie mocna krytyka dotyczy podejścia do dzieciństwa. Naukowcy wskazują na „infantylizację dziecka, niedocenianie jego możliwości rozwojowych” oraz brak udziału dzieci w planowaniu rozwiązań edukacyjnych. Etap przedszkolny (ISCED 0) wymaga, według autorów opinii, „całkowitej przebudowy”. Cele edukacji przedszkolnej w projekcie zostały przedstawione w sposób tradycyjny, niepowiązany z ogólnymi założeniami reformy.
Niejasne wartości i uprzedmiotowienie ucznia
Komitet Nauk Pedagogicznych zwraca uwagę, że dokument nie definiuje jasno swoich podstaw aksjologicznych. „Nie wiadomo, według jakich założeń aksjologicznych skonstruowano model wartości, dlaczego takiego wyboru dokonano, a nie innego” – czytamy w opinii.
Język projektu także budzi zastrzeżenia. Naukowcy zarzucają autorom stosowanie sformułowań technologicznych, które uprzedmiotawiają uczniów. „Sformułowania takie jak ukształtować u uczniów czy rozwijanie w uczniach i uczennicach sugerują bierną rolę dziecka w procesie edukacji”. W opinii ekspertów jest to niezgodne z kompetencjami wymienionymi w Profilu Absolwenta, takimi jak odpowiedzialność i sprawczość.
Koszty i brak efektów
Profil Absolwenta, opracowany przez Instytut Badań Edukacyjnych, kosztował blisko 3 miliony złotych. Według MEN ma stanowić podstawę do opracowania reformy podstaw programowych planowanej na 2026 rok. Jak deklarowała Barbara Nowacka, celem projektu jest wyposażenie absolwentów polskich szkół w wiedzę, kompetencje i sprawczość. Jednak, jak zauważa PAN, proponowane rozwiązania nie tylko nie odpowiadają na wyzwania XXI wieku, ale także podważają sens planowanych zmian.
Opinia Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN wskazuje na poważne wady i stawia pod znakiem zapytania zasadność realizacji tego projektu w jego obecnym kształcie. Krytyka uwypukla potrzebę przemyślenia kierunku reformy edukacyjnej, która w założeniu ma odpowiadać na wyzwania współczesności, a nie tkwić w przeszłości.
jb
Źródło: serwisy.gazetaprawna.pl