Rozmowa z Piotrem Guzdkiem familiologiem z Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka.
Trwa projekt „Umarły, aby żyć wiecznie”. Jaki jest jego cel?
Celem projektu jest upowszechnienie pośród osób posługujących w strukturach duszpasterstwa rodzin, we wspólnotach parafialnych i samych katolickich rodzinach „Kompendium pastoralnego o rodzinnym pogrzebie dziecka martwo urodzonego i towarzyszeniu w żałobie osieroconej rodzinie”. Kompendium to zostało wydane przez Radę ds. Rodziny KEP i Polskie Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka w 50. rocznicę wprowadzenia w Kościele katolickim formularza mszalnego na pogrzeb dziecka nieochrzczonego, który jest doniosłym owocem reformy liturgicznej św. papieża Pawła VI przeprowadzonej po soborze watykańskim II. Nie chodzi jednak wyłącznie o popularyzację samego podręcznika pastoralnego, ale nade wszystko o upowszechnienie jego pryncypialnego przesłania: na katolickiej rodzinie i wspólnocie parafialnej spoczywa powinność moralna sprawienia rodzinnego i liturgicznego pogrzebu dziecku umierającemu w okresie prenatalnym, bez względu na wiek ciąży, o ile sytuacja kliniczna na to pozwala.
Od publikacji kompendium minął już rok. Jakie jest zainteresowanie tym dokumentem?
Zainteresowanie przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Pierwszy nakład kompendium rozszedł się w parafiach w ciągu niespełna tygodnia, choć kompendium ukazało się w okresie wakacyjnym. Obecnie przygotowujemy trzeci dodruk podręcznika. O uzyskanie kompendium zabiegają głównie wydziały duszpasterstwa rodzin kurii diecezjalnych, seminaria duchowne, katolickie poradnie życia rodzinnego, kapłani posługujący w kapelaniach szpitalnych i kościołach rektoralnych cmentarzy, duszpasterze parafialni, a także same rodziny.
Pogrzeb utraconego dziecka jest zarazem prawem i powinnością moralną rodziców. Skąd wynika ten obowiązek?
W literaturze przedmiotu wiele miejsca poświęcenia się prawom i potrzebom osieroconych rodziców, natomiast bardzo rzadko wskazuje się na obowiązki rodzicielskie w doświadczeniu niepowodzenia położniczego. W tym miejscu warto odwołać się do samego kompendium i zapytać, dlaczego rodzinny i liturgiczny pogrzeb należy się samemu dziecku. To uwyraźni powody owej powinności moralnej. W dokumencie czytamy zatem: Rodzinny i liturgiczny pogrzeb przynależy się zmarłemu dziecku ze względu na posiadaną przez nie za życia godność osobową, niepowtarzalny dar jego poczęcia jako człowieka stworzonego na obraz i podobieństwo Boga, z racji zobowiązań wynikających z postawy miłości wspólnoty rodzinnej względem niego i moralnej powinności okazania pietyzmu wobec jego szczątków lub zwłok, a także na podstawie autentycznej wiary Kościoła domowego w zmartwychwstanie umarłych i pragnienia udzielenia dziecku przed śmiercią sakramentu chrztu świętego (nr 64). Tak najkrócej można uzasadnić powinność sprawienia dziecku pogrzebu katolickiego i rodzinnego zarazem.
Pochówek to konsekwencja wiary?
Celebracja liturgii pogrzebowej wyraża zatem wiarę Kościoła w zmartwychwstanie ciała zmarłego dziecka, nadzieję na jego udział w owocach zbawczych misterium paschalnego Jezusa Chrystusa oraz miłość domagającą się głoszenia orędzia o niezbywalnej godności przysługującej dziecku w trakcie krótkiego życia prenatalnego jako osoby stworzonej na obraz i podobieństwo Boże. Równocześnie Msza pogrzebowa jest dziękczynieniem za dar życia dziecka. Dziękczynienie, jak wiemy, należy do istoty Eucharystii.
Czy ta świadomość obecna jest w społeczeństwie?
Niestety, sama powinność moralna wyprawienia rodzinnego pogrzebu, cele liturgii pogrzebowej i jej formy nie są szerzej uświadomione pośród katolickich rodzin. Z tego wynika wysoki odsetek ciał poronionych dzieci pozostawianych przez katolickich rodziców w szpitalach. Kompendium jest konkretnym narzędziem w ręku duszpasterzy i doradców życia rodzinnego, aby budzić poczucie zobowiązań moralnych rodziny w sytuacji prenatalnej śmierci dziecka. Dokument kładzie nacisk na pogrzeb rodzinny, uznając pochówki organizowane przez gminy za interwencję kryzysową dopuszczalną w wyjątkowych okolicznościach. Pochówki zbiorowe w żadnym wypadku nie mogą zostać uznane za rozwiązanie wzorcowe i zastąpić pogrzebów rodzinnych.
Co dzieje się z ciałami dzieci nienarodzonych pozostawionych w szpitalach?
Jeżeli w danej gminie realizuje się zobowiązania ustawowe, to dzieci nieodebrane przez krewnych do pogrzebów rodzinnych zostają pochowane w ramach systematycznie organizowanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej pogrzebów zbiorowych. W gminach, w których jeszcze nie wdrożono obowiązujących regulacji prawnych, ciała dzieci martwo urodzonych są poddawane utylizacji.
Projekt „Umarły, aby żyć wiecznie” został podzielony na etapy.
Pierwszy etap, realizowany od kwietnia do czerwca, miał na celu upowszechnienie w mediach społecznościowych informacji o samej okoliczności wydania kompendium wraz przesłaniem ks. bpa Wiesława Śmigla, Przewodniczącego Rady ds. Rodziny KEP, który w specjalnie nagranym wystąpieniu zachęcał duszpasterzy, doradców życia rodzinnego, wszystkie osoby profesjonalnie wspierające rodziców po stracie prenatalnej oraz same rodziny do zapoznania się z podręcznikiem. Na tym etapie prowadziliśmy również szkolenia kleryków w diecezjalnych seminariach duchownych. Owoce pierwszego etapu projektu są wysoce zadowalające, na co wskazuje liczba rozprowadzonych egzemplarzy kompendium w duszpasterstwie rodzin, zgłoszone zapotrzebowanie na kolejny dodruk podręcznika oraz napływające zaproszenia księży rektorów do seminariów duchownych w zbliżającym się semestrze zimowym nowego roku akademickiego. Co istotne, z tytułu wydania i kolportażu kompendium nie czerpie żadnych korzyści finansowych ani Polskie Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka, ani Krakowy Ośrodek Duszpasterstwa Rodzin, które bezinteresownie działają na rzecz rodzin. Krajowy Ośrodek rozprowadza egzemplarze po kosztach wydania, możliwie najniższych, aby uzbierać środki na dalszy druk kolejnych nakładów.
Jakie obecnie są podejmowane w jego ramach działania?
Drugi etap służy większemu pogłębieniu treści samego kompendium. Z tego względu przygotowujemy obecnie nagrania wykładów omawiających poszczególne zagadnienia podejmowane w dokumencie. Wykłady te będą emitowane w mediach społecznościowych we wrześniu i październiku. Dodatkowo, podejmujemy wysiłek ekumeniczny. W dniach 28–29 września odbędzie pierwsza tego typu w naszym kraju Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Odeszły, aby żyć wiecznie… Pogrzeb dziecka poronionego z perspektywy ekumenicznej” na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Konferencja będzie w całości transmitowana przez Internet na profilach FB Krajowego Ośrodka Duszpasterstwa Rodzin i Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka. Realnym owocem drugiego etapu projektu będzie zatem nie tylko pogłębienie treści już opublikowanego kompendium dla rzymskokatolickiego duszpasterstwa rodzin, jak również dalsze szkolenia w kolejnych seminariach duchownych, ale także wydanie monografii omawiającej pogrzeb dziecka poronionego w tradycjach głównych Kościołów chrześcijańskich w Polsce i nie tylko.
Dziękuję za rozmowę
Małgorzata Bochenek
Wywiad nt. Rodzinny pochówek, „Nasz Dziennik”, nr 168 (7130), 23 lipca 2021 r., s. 12.