Naszym obowiązkiem jest służba życiu. W Poznaniu na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza odbyła się ogólnopolska konferencja naukowa „Polskie Wiosny Życia 1993*2021. Zmagania o zniesienie stali- nowskiej ustawy aborcyjnej z 27 kwietnia 1956 r.”
Wydarzenie patronatem objął ks. abp Stanisław Gądecki, metropolita poznański, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski. W swoim wystąpieniu mówił o pastoralno-eklezjalnych podstawach działalności katolickiego obrońcy życia, według św. Jana Pawła II.
„Obowiązek służby życiu spoczywa na wszystkich i na każdym z nas, jest to zadanie w ścisłym sensie eklezjalne, wymagające zgodnego i ofiarnego działania wszystkich członków i wszystkich środowisk chrześcijańskiej wspólnoty” – powiedział ks. abp Stanisław Gądecki.
„W ocenie św. Jana Pawła II obrona i promocja życia ludzkiego jest przejawem uczestnictwa w misji królewskiej Chrystusa i dlatego powinna mieć charakter posługi miłości, która wyraża się przede wszystkim przez świadectwo osobiste, poprzez różne formy wolontariatu, działalności społecznej, zaangażowania politycznego. Jest to potrzeba szczególnie nagląca w chwili obecnej, gdy kultura śmierci tak agresywnie atakuje kulturę życia i często wydaje się nad nią przeważać” – zaznaczył.
W czterech sesjach wzięło udział blisko dwudziestu prelegentów, w tym historycy, parlamentarzyści, etycy, moraliści, socjologowie, teologowie, działacze pro-life z różnych środowisk.
Rola Radia Maryja
O tym, jak istotnym narzędziem stosowanym w zmaganiach o zapewnienie ochrony życia człowieka są media, mówił prof. dr hab. inż. Janusz Kawecki, były członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Przytoczył fakty pokazujące ogromną rolę Radia Maryja w obronie ustawy z 1993 r., m.in. poprzez kształtowanie opinii publicznej, w tym zaproszenie do Polski dr. Bernarda Nathansona – byłego aborcjonisty, a następnie działacza ruchów pro-life.
„Wraz z wprowadzeniem przepisów zabraniających aborcji z przyczyn społecznych rozwijały się coraz intensywniej różne inicjatywy dotyczące obrony życia. Od 1998 r. 29 stycznia, za parę dni będziemy obchodzić rocznicę 25 lat, zaczęła się ukazywać gazeta codzienna „Nasz Dziennik”, pierwsza taka, w której programie znaczące miejsce zajmuje ochrona życia człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci. Potem w 2003 r. Fundacja Lux Veritatis uzyskała koncesję na program Telewizji Trwam. Wspominam o tych, oprócz Radia Maryja, dwóch pozostałych mediach z tego powodu, że ich program pro-life, dla życia, jest wpisany w podstawowe filary ich działalności” – akcentował prof. dr hab. inż. Janusz Kawecki.
Zmiana mentalności
Bardzo ważna w kształtowaniu mentalności pro-life w społeczeństwie zawsze nieodłącznie była i jest modlitwa. Uwagę na rolę modlitwy w obronie życia zwrócił m.in. dr inż. Adam Kisiel, przybliżając historię Krucjaty Modlitwy w Obronie Poczętych Dzieci, która przed laty zainaugurowana w krakowskim środowisku obrońców życia człowieka dziś swoim zasięgiem obejmuje cały świat.
Na znaczenie formacji etycznej i antropologicznej małżonków jako warunku przezwyciężenia mentalności antykoncepcyjnej i stechnicyzowanego podejścia do prokreacji wskazał m.in. ks. prof. dr hab. Andrzej Pryba MSF z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, współorganizator konferencji oraz twórca jej komitetu naukowego.
Wyznacznikiem naszej służby życiu jest także szacunek wobec ciał dzieci zmarłych przed urodzeniem. Familiolog dr Piotr Guzdek z Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka w Krakowie, organizator konferencji, podjął temat dotyczący tej kwestii. Na ręce ks. abp. Stanisława Gądeckiego przekazał „Kompendium pastoralne o rodzinnym pogrzebie dziecka martwo urodzonego i towarzyszeniu w żałobie osieroconej rodzinie”.
Świadomi zagrożeń
O współczesnych zagrożeniach ideologicznych i wyzwaniach dla działalności pro-life mówił m.in. ks. prof. dr hab. Paweł Bortkiewicz TChr. Jak tłumaczył, proklamacja prawa wyboru lansowana przez aborcjonistów pod hasłem„pro-choice” sprzęga się w przedziwny sposób z odebraniem prawa do wolności słowa, a nawet myśli.
„Musimy być świadomi tego, że taka perspektywa określa w sposób wręcz bezwzględny, kategoryczny, absolutny powinność nas, chrześcijan, nas, katolików, do podejmowania zmagań z cywilizacją śmierci, z tym, co bywa określane hasłowo i zwięźle w taki sposób, który może niejako usypiać naszą czujność. Bo może się wydawać, że jest to sprawa doskonale znana i w jakiś sposób ustabilizowana. A ona ma swoją dramatyczną dynamikę, ona ma swoją ogromną siłę, wręcz perwersyjną siłę oddziaływania. Musimy być tego świadomi i musimy jednoznacznie wyrażać wobec tej rzeczywistości swój sprzeciw” – konkludował ks. prof. Paweł Bortkiewicz TChr.
Źródło: „Nasz Dziennik”.