W 23. i 24. tygodniu życia dziecko zaczyna widzieć i śnić swoje pierwsze sny.
Twoje dziecko ciągle rośnie. Od ciemienia do pośladków dziecko może mieć około 28 cm. Waży około 650 g.
W centrum dowodzenia
Układ nerwowy dziecka jest coraz dojrzalszy. Świadczą o tym odruchy, które przygotowują do życia w świecie zewnętrznym – odruch ssania, połykania i chwytania. W dobowym rytmie aktywności wyraźnie wyróżniają się czuwanie i sen. Można już zaobserwować fazę REM – snu głębokiego, w trakcie którego pojawiają się marzenia senne. W tym czasie porządkowane są doświadczenia, które dziecko zebrało za pomocą zmysłów i układu mięśniowego.
Co się dzieje w 23. i 24. tygodniu ciąży?
Szkielet kostnieje. Ilość wapnia w kościach wynosi 12 proc., podczas gdy u dorosłych jest to 90 proc. Układ kostny dziecka składa się z 222 kości, w tym sam kręgosłup ma 33 kręgi, 150 stawów i 1000 więzadeł.
Nadchodzi przełom w rozwoju wzroku: dziecko otwiera oczy. Od tej pory widzi światło i reaguje na błysk lampy przystawionej do brzucha. Jednak nie jest to przyjemne. Ostre światło, nagłe dźwięki czy wibracje mogą wywołać u dziecka reakcję stresową w postaci bezruchu. Wstrzymuje ono wtedy połykanie płynu owodniowego i ruchy oddechowe klatki piersiowej do momentu, aż ustąpi napięcie.
Dziecko otwiera oczy. Od tej pory widzi światło i reaguje na błysk lampy przystawionej do brzucha. Jednak nie jest to przyjemne. Ostre światło, nagłe dźwięki czy wibracje mogą wywołać u dziecka reakcję stresową w postaci bezruchu.
Skóra dziecka jest cienka i czerwona z powodu widocznych przez nią naczyń krwionośnych. Brakuje pod nią podściółki tłuszczu, a na zewnątrz pokryta jest mazią.
Już na tym etapie Twoje maleństwo wygląda i zachowuje się jak noworodek.
Poczuj rytm
Dwa czynniki mają wpływ na to, jak ruchliwe jest Twoje dziecko: genetyczny i środowiskowy. Z jednej strony warunkują je dziedzicznie określone cechy układu nerwowego. Z drugiej – na kształtowanie się rytmu dobowej aktywności wpływają Twój tryb życia i samopoczucie. Twoje silne emocje, stres czy krzyk może wybijać dziecko ze snu. Z kolei gdy chodzisz w spokojnym tempie, dziecko odczuwa kołysanie, które jest dla niego przyjemne i utula je do snu. Często możesz też odczuć zwiększoną aktywność dziecka, gdy Ty właśnie się położysz. Kiedy chodziłaś, spało. Gdy pozostajesz w bezruchu, zaczyna dokazywać. Cykl jego aktywności trwa około 45 minut. Ważne, by między Twoimi cyklami aktywności i odpoczynku panowała równowaga, aby do dziecka docierały zróżnicowane bodźce.
Cały czas pamiętaj o wypoczynku, diecie, badaniach i spacerach!
Pomysł na kontakt
Jak już wiesz, dziecko reaguje na dźwięki dochodzące ze świata zewnętrznego. Zbyt hałaśliwa muzyka może być dla niego nieprzyjemna. Co można zrobić, by dostarczyć mu pozytywnych doznań? Mówić spokojnym tonem, śpiewać i grać na instrumentach (lub słuchać muzyki). Przebieg fal akustycznych mowy, śpiewu i muzyki wygląda inaczej. Oznacza to, że każda z tych aktywności stymuluje inne ośrodki w mózgu Twojego dziecka. Śpiew działa relaksująco Was oboje. Jeśli będziesz śpiewała regularnie jedną melodię (np. kołysankę), dla dziecka stanie się ona bliska. Podobnie ze słuchaniem muzyki. Szczególnie dobrze oddziałuje muzyka klasyczna, melodyjna – lecz nie szybsza niż rytm Twojego serca, gdy odpoczywasz. Polecani kompozytorzy to np. Mozart, Vivaldi, Debussy, Schumann i Czajkowski. A ulubione instrumenty – dobrze odbierane przez dziecko ze względu na niską częstotliwość – to flet, fagot, wiolonczela i kontrabas. Wybierz spokojny fragment utworu i słuchaj go w czasie relaksu.
O innych pomysłach na budowanie więzi z dzieckiem od pierwszych chwil jego życia przeczytaj tutaj: tu tu i tu.
Wiek Twojego dziecka może się nieznacznie różnić od wyliczonego w gabinecie lekarskim. Lekarz liczy od daty Twojej ostatniej miesiączki. My liczymy od poczęcia. Między tymi dwoma datami może być około dwóch tygodni różnicy.
Magdalena i Marek Urlichowie
Bibliografia:
- Fijałkowski, Jestem od poczęcia. Pamiętnik dziecka w pierwszej fazie życia, Częstochowa 2002
- Kończewska-Murdzek, M. Murdzek-Wierzbicka, Kochane od poczęcia. Rozwój dziecka w łonie matki, Lublin 2018
- Kornas-Biela, Wokół początku życia ludzkiego, wyd. 2 uzup., Warszawa 2002
- Karolczuk-Kędzierska i in., Matka i dziecko, wyd. Kluszczyński, Kraków 2006
Ekologia prokreacji. Vademecum, red. A. Zięba i in., Kraków 2016