Kraków, 21 lutego 2022 r.
Jego Magnificencja
prof. dr hab. Jacek Popiel
Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego
ul. Gołębia 24
31–007 Kraków
Szanowny Panie Rektorze!
„Płód nie jest człowiekiem, więc who cares? Mogą nawet robić z płodów farsz do pierożków, co za różnica?”. Wpis rzecznika prasowego Instytutu Psychologii UJ, dr. Samuela Nowaka, w którym odniósł się do kondycji bytu ludzkiego i jego godności, zbulwersował opinię publiczną i naruszył dobre imię Uniwersytetu. Jestem poważnie zaniepokojona tym, że rzecznik prasowy kierunku humanistycznego najstarszej polskiej uczelni potrafi formułować podobne sentencje.
Wypowiedź rzecznika prasowego Instytutu Psychologii UJ ma nie tylko wymiar aksjologiczny, ale też i prawny. Już w 1997 r. Trybunał Konstytucyjny, któremu przewodniczył prof. dr hab. Andrzej Zoll, stwierdził, że „Wartość konstytucyjnie chronionego dobra prawnego jakim jest życie ludzkie, w tym życie rozwijające się w fazie prenatalnej, nie może być różnicowana. Brak jest bowiem dostatecznie precyzyjnych i uzasadnionych kryteriów pozwalających na dokonanie takiego zróżnicowania w zależności od fazy rozwojowej ludzkiego życia. Od momentu powstania życie ludzkie staje się więc wartością chronioną konstytucyjnie. Dotyczy to także fazy prenatalnej” (Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 maja 1997 r. K 26/96). Polska Konstytucja wprost stanowi, że godność człowieka jest nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych (art. 30).
Doceniając szybką reakcję władz Uniwersytetu, upublicznioną na Twitterze, pozwolę sobie wyrazić opinię, że dobro Alma Mater wymaga odsunięcia dr. Samuela Nowaka z funkcji rzecznika prasowego Instytutu Psychologii. Rozumiem, że wpis dr. Nowaka nie jest stanowiskiem Uniwersytetu Jagiellońskiego, jednak jako pracownik naukowy Uczelni, „winien jest zawsze i wszędzie postępować godnie, w niczym nie uwłaczając ani Uczelni, ani imieniu Jej doktora” (z przysięgi doktorskiej UJ).
Spodziewając się realnego ustosunkowania się Waszej Magnificencji do przedmiotowej kwestii, pozwalam sobie załączyć zbiór cytatów z literatury naukowej, popularnej, a nawet z podręczników dla dzieci, które wbrew opinii dr. Samuela Nowaka jednoznacznie wskazują, że płód ludzki jest jednak człowiekiem.
Z poważaniem,
Magdalena Guziak-Nowak
sekretarz Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka
dyrektor ds. edukacji
Załącznik:
- „Dzieci rozwijają się w macicy matki. Plemniki ojca łączą się z komórką jajową matki dając początek nowemu życiu” (Encyklopedia dla dzieci. Zadziwiający świat faktów. Anatomia człowieka. Tytuł oryginału: Amazing Children’s Encyklopedia. The Words of Facts; wyd. Przedsiębiorstwo Wydawniczo-Handlowe „ Arti”, Warszawa, 2007, str. 30).
- „Dziecko rozpoczyna życie jako pojedyncza komórka, mniejsza od kropki na końcu tego zdania (…) Po połączeniu jądra plemnika z jądrem jaja rozpoczyna się konfrontacja informacji genowych (…) Zostają zdeterminowane m. in. płeć, kolor oczu, włosów i skóry, rysy twarzy, budowa ciała, tendencja do wysokiego lub niskiego wzrostu, krzepkie zdrowie lub skłonność do pewnych chorób… W trzecim tygodniu długość (dziecka) wynosi około 2,5 mm. Serce zaczyna bić zwykle 25. dnia. Krew krąży w nieskomplikowanym zamkniętym układzie naczyń, oddzielnym od krążenia matki. Mózg składa się z dwóch płatów. Pierwotny rdzeń kręgowy ma już z obu stron zawiązki żeber i mięśni. W czwartym tygodniu dziecko mierzy już ponad pół centymetra. Ma główkę, tułów i zawiązki górnych kończyn” (G. L. Flanagan, „9 pierwszych miesięcy życia”, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1973, str. 19).
- „Etapy życia człowieka. Na początku każda ludzka istota jest maleńkim pyłkiem wielkości kropki nad ‘i’ – czyli zapłodnioną komórką jajową” (Encyklopedia: Same fakty. Tłumaczenie angielskiej publikacji Ticktock Entertainment; Wydawnictwo SBM, Warszawa 2008, str. 106).
- „Główne etapy rozwoju człowieka (…) Rozwój osobniczy rozpoczyna się od momentu zapłodnienia…” (Biologia i higiena człowieka. Podręcznik do klasy siódmej; autorzy: Cezary W. Korczak, Lech Zdunkiewicz; Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994, str. 94).
- „Każdy z nas zaczyna życie jako maleńka komórka w ciele swojej matki. Jeden z plemników naszego ojca połączył się z komórką jajową naszej matki…” (Moja pierwsza encyklopedia. Tłumaczenie angielskiej publikacji Paragon Books Ltd.; wyd. Firma Księgarska Jacek Olesiejuk, Warszawa 2006, str. 122).
- „Możliwe jest precyzyjne określenie istoty ludzkiej. Możemy użyć tego terminu jako równoznacznego z terminem członek gatunku Homo sapiens. To, czy istota jest członkiem danego gatunku, można udowodnić naukowo, poprzez analizę natury chromosomów w komórkach żywych organizmów. W tym sensie nie ma żadnych wątpliwości, iż od pierwszych chwil swojego istnienia embrion poczęty z ludzkiego plemnika i komórki jajowej jest istotą ludzką; to samo stwierdzenie jest prawdziwe dla najgłębiej i nieodwracalnie umysłowo upośledzonej istoty ludzkiej, a nawet dla noworodka narodzonego jako anencefaliczny dosłownie, bez mózgu” (P. Singer, Practical Ethics, wyd. 2, Cambridge: Cambridge University Press, 1993, s. 85–86).
- „Nowe życie – życie Waszego dziecka zaczyna się w momencie zespolenia ze sobą żeńskiej komórki jajowej i męskiej – plemnika. Powstaje jedna komórka, która zawiera wszystkie cechy przekazane przez komórki rodzicielskie i jest ona wypadkową dwóch różnych linii dziedzictwa oraz stanowi pod tym względem jedyny i niepowtarzalny zawiązek nowego życia. Ten wielki cud natury, jakim jest zapłodnienie (…) jest początkiem życia dziecka w łonie matki” (R. Kurniewicz-Witczakowa, J. Kopczyńska-Sikorska (red.), Nasze dziecko, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1994, str. 31).
- „Poczęcie, definiowane jako zapłodnienie jaja przez plemnik, oznacza początek rozwoju człowieka” (C. D. Lynch, L. W. Jackson, G. M. Buck Louis, Estimation of the day-specific probabilities of conception: current state of the knowledge and the relevance for epidemiological research, w: „Pediatric and Perinatal Epidemiology”, Vol. 20 (Suppl. 1), 2006, str. 3–12).
- „Połączenie się jąder komórkowych jaja i plemnika jest to najważniejszy moment zapłodnienia – powstanie nowego organizmu. Od momentu połączenia się jąder komórkowych jaja i plemnika rozpoczyna się rozwój nowego człowieka” (Z. Bielańska-Osuchowska, Jak zaczyna się życie człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, str. 34).
- „Rozwój człowieka rozpoczyna się w trakcie zapłodnienia – procesu, w którym gameta męska, czyli plemnik, łączy się z gametą żeńską, czyli oocytem (komórką jajową), tworząc pojedynczą komórkę zwaną zygotą. Ta wysoko wyspecjalizowana, zdolna do wielokierunkowego różnicowania się komórka, oznacza początek istnienia każdej i każdego z nas jako jedynej w swoim rodzaju osoby” (K. L. Moore, T. V. N. Persaud, M. G. Torchia, The Developing Human: Clinically Oriented Embryology, wyd. 7, Philadelphia, PA: Saunders, 2003, str. 16).
- „Rozwój dziecka w łonie matki jest czymś fascynującym. Rozpoczyna ono życie jako zapłodniona komórka…” (Ciąża. Poradnik dla rodziców. Tłumaczenie z angielskiego oryginału Your Pregnany Bible; Wydawnictwo Muza SA, Warszawa 2004, str. 30).
- „Rozwój dziecka w łonie matki. (…) Życie osobnicze człowieka (ontogeneza), a więc również Waszego dziecka, rozpoczyna się w momencie zapłodnienia…” (Razem czy osobno? Poród rodzinny; autor: Maria Szczawińska; Wydawnictwo AZ, Kraków 2000, str. 11).
- „Rozwój dziecka zaczyna się już w chwili jego poczęcia” (Poradnik Domowy. Pod redakcją Kazimierza Janickiego; Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006, str. 202).
- „Rozwój dziecka zaczyna się nie w chwili jego urodzenia, lecz w momencie poczęcia” („Zdrowie rodziny”, pod red. prof. dr hab. med. K. Bożkowej i dr med. A. Sitko, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1983, str. 35).
- „Rozwój osobniczy człowieka określa się mianem ontogenezy. Ontogeneza, czyli rozwój osobniczy człowieka trwa od zapłodnienia do śmierci…” (Biologia. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych; autorzy: Jerzy Duszyński, Artur Jarmołowski, Agnieszka Kozłowska-Rajewicz, Gabriela Wojciechowska; Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2005, tom 2, str. 71).
- „Zygota to początek nowego człowieka” (K. L. Moore, T. V. N. Persaud, M. G. Torchia, Before We Are Born: Essenti als of Embryology, 8th edition, Philadelphia, PA: Saunders, 2013, s. 327).
- „Życie człowieka można podzielić na trzy okresy. I okres – to wzrastanie, rozpoczynające się w momencie zapłodnienia…” (Biologia. Człowiek – anatomia, fizjologia i higiena. Podręcznik dla uczniów klasy I gimnazjum; autor: Barbara Klimuszko; Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej, Warszawa 2007, str. 141).
- „Życie człowieka nie zaczyna się z chwilą narodzin, ale od momentu poczęcia” (prof. dr hab. med. J. Roszkowski; cyt. za: Baby buum – bezpłatny poradnik dla rodziców małych i dużych dzieci, miesięcznik, wrzesień 2008, str. 31).
- „Życie człowieka zaczyna się od poczęcia” (Wędrując ku dorosłości. Podręcznik dla gimnazjum. Red. Teresa Król; Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2009, str. 165).
- „Żywot człowieka rozpoczyna się w momencie poczęcia, tj. zapłodnienia, i kończy się w momencie śmierci” (R. Klimek, F. Palowski, „Przyszłość i medycyna, czyli rozmowy o życiu”, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa-Kraków 1988, str. 259).