Badacze z uniwersytetu w Oksfordzie pracują nad szczepionką przeciw koronawirusowi, która ma być gotowa na jesieni. Do powstania szczepionki wykorzystane zostały linie komórkowe ludzkiego płodu, uzyskanego na skutek aborcji. Niemoralnej produkcji sprzeciwiają się przedstawiciele katolickich ośrodków bioetyki z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.
Brytyjczycy jako pierwsi w Europie opracowali szczepionkę przeciwko koronawirusowi COVID-19, która ma być gotowa już we wrześniu. Trwają teraz testy prowadzone przez Uniwersytet Oksfordzki na ochotnikach w przedziale wiekowym 18–55 lat.
Krytyczne głosy
Dr Helen Watt z Centrum Bioetyki Anscombe z Oksfordu apeluje do rządów państw, aby starały się finansować badania i działania, które są etyczno-moralne i nie stoją w sprzeczności z sumieniem człowieka. Zaakceptowanie szczepionek wyprodukowanych w sposób moralnie kontrowersyjny jest wielkim błędem. W raporcie katolickich ośrodków bioetyki czytamy: „…odwoływanie się do dobrych celów i ‘pilnej potrzeby’ przyczyni się do głębszej penetracji nieetycznych badań i rozwoju w medycynie, polityce, prawie i kulturze”. Zwracają uwagę, że istnieją inne metody opracowywania szczepionek, które nie wykorzystują linii komórkowych człowieka zabitego we wczesnej fazie rozwoju. Te metody nie są w żaden sposób niezbędne do procesu tworzenia szczepionek, a głównym powodem ich chęci stosowania jest jedynie „wygoda”.
Co to są linie komórkowe?
Linia komórkowa „cell culture” to laboratoryjna hodowla namnażających się komórek, które pochodzą z organizmu wielokomórkowego (mogą to być komórki roślinne, zwierzęce lub ludzkie). Zazwyczaj wykorzystywane są dwie linie komórkowe: macierzyste „stem cells”, oraz linie komórek nowotworowych, które pełnią rolę w poszukiwaniu skutecznego leku przeciwko nowotworom. Pobranie komórek nowotworowych nie niesie ze sobą żadnych wątpliwości etycznych. Natomiast pozyskiwanie komórek macierzystych „stem cells” metodą klonowania zarodków ludzkich i ich eutanazji, poprzez ekstrakcję komórek, pozostaje etycznie nie do przyjęcia. Za dopuszczalne uważa się te metody, które nie powodują uszczerbku na zdrowiu u osoby, od której są pobierane komórki macierzyste. Ten warunek jest zazwyczaj spełniony w przypadku, gdy pochodzą one z tkanki dorosłego osobnika a także z krwi pępowinowej w momencie porodu. Linie komórkowe ludzkiego płodu z których ma powstać szczepionka przeciw koronawirusowi, stanowią odrębny typ hodowli komórkowej. Są one wynikiem sztucznego poronienia, tzn. pozbawienia życia zdrowych ludzi w prenatalnej fazie rozwoju.
Moralno-etyczne dylematy
Pragniemy zauważyć, że produkcja szczepionek z linii komórkowych ludzkiego płodu rodzi moralno-etyczny niepokój i tego typu działania są pogwałceniem podstawowych praw istoty ludzkiej, zwłaszcza fundamentalnego prawa do życia. Jest to instrumentalizacja, która narusza ludzką godność, bo każdej poczętej istocie ludzkiej należy się prawna ochrona.
Chcemy również zauważyć, że jakikolwiek udział w produkcji, sprzedaży lub korzystaniu z tej szczepionki przy jednoczesnym pochwalaniu aborcji w celu ich produkcji, jest niegodziwy i zły.
Jak mamy się zachować?
Jakiś czas temu bardzo trafne stanowisko w sprawie stosowania szczepionek uzyskiwanych z linii ludzkich komórek zarodkowych, przyjął włoski bioetyk Elio Sgreccia, były przewodniczący Papieskiej Akademii Pro Vita. Zadał on dwa pytania, na które warto sobie samemu odpowiedzieć: Czy ktoś, kto odrzuca wszelkie formy aborcji ludzkich płodów, nie zaprzecza samemu sobie, używając tych szczepionek dla dobra swoich dzieci czy swojego? Czy nie byłoby to prawdziwą (i niegodziwą) współpracą ze złem? Trzeba zauważyć, że rozwój nauki, choć bardzo często poprawia jakość naszego życia, niejednokrotnie niesie ze sobą również dylematy moralne. Watykański dokument Dignitas Personae z 2008 r. mówi wyraźnie, że nie wolno bezkarnie przekraczać prawa natury, ale przyznaje też, że jest różnica w zakresie odpowiedzialności.
JB
Źródło: vaticannews.va
Stanowisko Zespołu Ekspertów ds. Bioetycznych Konferencji Episkopatu Polski dotyczące szczepionek (streszczenie)
Wobec szerokich dyskusji społecznych Zespół przygotował stanowisko na temat szczepionek, w oparciu o współczesny stan wiedzy medycznej i w świetle tradycyjnego nauczania Magisterium Kościoła oraz katolickiej teologii moralnej.
Wyjaśnia poruszane niekiedy problemy szkodliwości szczepionek oraz ocenę korzystania ze szczepionek przygotowanych na bazie płodowych linii komórkowych podkreślając, że nie wszystkie szczepionki korzystały z tej technologii. Mając na uwadze moralnie istotny problem związku szczepionek z aborcją, wskazu-je na trzy stopnie odpowiedzialności:
- ciężka odpowiedzialność moralna z tytułu aborcji przeprowadzonej „sposób zamierzony jako cel lub środek”;
- ciężka odpowiedzialność z tytułu wykorzystania „materiału biologicznego” pochodzącego z płodów abortowanych w produkcji omawianych szczepionek. W tym przypadku aborcja stanowi nieodłączne ogniwo w osiągnięciu tych szczepionek, a tym samym zawiera w sobie akceptację aborcji jako czynu potrzebnego i przynoszącego korzystny efekt;
- warunkowa odpowiedzialność osób korzystających z tych szczepionek
Nie ponoszą winy osoby, które są przeciwne aborcji i przemysłowemu wykorzystaniu ludzkiego materiału biologicznego, a także nie uczestniczą w procesie produkcyjnym tych szczepionek. Osoby te mogą jednak korzystać z tych szczepionek w trosce o swoje życie czy zdrowie. Osoby takie byłyby jednak winne moralnego poparcia dla tych szczepionek, technologii ich produkcji, jeżeli by je przyjmowały, mając do dyspozycji inne szczepionki wolne od powyższych zastrzeżeń.
W dalszej części dokument przypomina o indywidualnej i społecznej odpowiedzialności każdej osoby. To ona w swym sumieniu musi roztropnie podejmować odpowiedzialne decyzje, gdyż to ostatecznie ona ponosi odpowiedzialność za swoje życie i zdrowie, a często również za zdrowie innych osób.
Dokument nie lekceważy różnych zagrożeń, które są cytowane w kompetentnych opiniach czy wskazywane przez samych producentów szczepionek. Celem uniknięcia tych zagrożeń lub ich istotnego złagodzenia, korzystanie ze szczepionek, decyzja o ich przyjęciu, winna być konsultowana z kompetentnym lekarzem. Dotyczy to zwłaszcza osób obciążonych przez określone choroby.