Tylko życie ma przyszłość!
dr inż. Antoni Zięba

Episkopat reaguje ws. wytycznych dotyczących aborcji

Stanowisku Zespołu Ekspertów Konferencji Episkopatu Polski ds. Bioetycznych
Stanowisku Zespołu Ekspertów Konferencji Episkopatu Polski ds. Bioetycznych

Każ­de ży­cie ludz­kie roz­po­czy­na się od po­czę­cia i od te­go cza­su roz­wi­ja się zgod­nie z na­tu­ral­ny­mi za­sa­da­mi za­ko­do­wa­ny­mi w ge­no­mie, stwier­dza­ją Eks­per­ci Ze­spo­łu Bio­etycz­ne­go Kon­fe­ren­cji Epi­sko­pa­tu Pol­ski w swo­im sta­no­wi­sku za­ty­tu­ło­wa­nym „Abor­cja po­za ety­ką i prawem?”.

Pu­bli­ku­je­my peł­ny tekst Sta­no­wi­ska Ze­spo­łu Eks­per­tów Kon­fe­ren­cji Epi­sko­pa­tu Pol­ski ds. Bioetycznych.

Abor­cja po­za ety­ką i prawem?

1. Człon­ko­wie Ze­spo­łu Eks­per­tów Kon­fe­ren­cji Epi­sko­pa­tu Pol­ski ds. Bio­etycz­nych z uwa­gą śle­dzą dzia­ła­nia po­dej­mo­wa­ne przez człon­ków rzą­du RP ma­ją­ce na ce­lu li­be­ra­li­za­cję prak­ty­ki za­bi­ja­nia nie­na­ro­dzo­nych dzie­ci. Treść wy­tycz­nych, jak i spo­sób ich pu­bli­ko­wa­nia bu­dzą naj­wyż­szy nie­po­kój. Moż­na mieć wra­że­nie, że wprost zmie­rza się do prak­ty­ko­wa­nia abor­cji po­za re­flek­sją etycz­ną i wbrew ochro­nie praw­nej gwa­ran­to­wa­nej przez Konstytucję.

2. Ze­spół Eks­per­tów przy­po­mi­na fun­da­men­tal­ną praw­dę z za­kre­su ge­ne­ty­ki, że ży­cie każ­de­go czło­wie­ka za­czy­na się w chwi­li po­czę­cia. Od te­go mo­men­tu roz­wi­ja się ono nie­prze­rwa­nie w opar­ciu o we­wnętrz­ne za­sa­dy za­pi­sa­ne w je­go ge­no­mie. Je­go ży­cie nie jest mniej waż­ne od ży­cia każ­de­go in­ne­go czło­wie­ka. Jak bar­dzo fun­da­men­tal­na jest to praw­da dla ży­cia spo­łecz­ne­go. świad­czy jej za­pi­sa­nie w Kon­sty­tu­cji Rze­czy­po­spo­li­tej. Tę praw­dę po­twier­dza też ser­ce czło­wie­ka w po­sta­ci na­ka­zu su­mie­nia, aby czy­nił do­bro i uni­kał zła. Od te­go na­ka­zu nie jest on w sta­nie się uwol­nić, gdyż do­ty­czy on fun­da­men­tu ludz­kiej mo­ral­no­ści. Po­gar­da dla te­go na­ka­zu jest bar­dzo nie­bez­piecz­na dla re­la­cji spo­łecz­nych, gdyż pod­wa­ża za­sad­ność in­nych praw chro­nią­cych war­to­ści ludz­kie w ży­ciu społecznym.

3. Na­le­ży przy­po­mnieć wy­ra­żo­ny już w dniu 4 wrze­śnia 2023 r. sprze­ciw wo­bec stwo­rze­nia no­wej wy­kład­ni ist­nie­ją­ce­go pra­wa, zmie­rza­ją­cej do po­sze­rze­nia kry­te­riów do­pusz­cza­ją­cych le­gal­ne po­zba­wie­nie ży­cia nie­na­ro­dzo­ne­go dziec­ka w opar­ciu o prze­słan­kę zdro­wia psy­chicz­ne­go. Abor­cja nie na­le­ży do me­tod te­ra­peu­tycz­nych sto­so­wa­nych w le­cze­niu. Uśmier­ce­nie dziec­ka nie mo­że być uwa­ża­ne za śro­dek do przy­wró­ce­nia zdro­wia ko­bie­ty. Zdzi­wie­nie człon­ków Ze­spo­łu bu­dzi też fak­tycz­ny za­kaz prze­pro­wa­dza­nia kon­sul­ta­cji i or­ga­ni­zo­wa­nia kon­sy­lium w ce­lu prze­ana­li­zo­wa­nia prze­sła­nek do do­ko­na­nia abor­cji. Wy­tycz­ne te na­ru­sza­ją usta­wo­we upraw­nie­nie le­ka­rza do za­się­gnię­cia z wła­snej ini­cja­ty­wy opi­nii wła­ści­we­go le­ka­rza spe­cja­li­sty lub zor­ga­ni­zo­wa­nia kon­sy­lium le­kar­skie­go wy­ni­ka­ją­ce z art. 37 usta­wy z dnia 5 grud­nia 1996 r. o za­wo­dach le­ka­rza i le­ka­rza den­ty­sty. Bio­rąc pod uwa­gę do­bro pa­cjen­tów, któ­ry­mi są mat­ka i dziec­ko nie­na­ro­dzo­ne, od­wo­ła­nie się do opi­nii do­świad­czo­nych le­ka­rzy po­zwa­la po­szu­ki­wać roz­wią­za­nia naj­bar­dziej optymalnego.

4. Szcze­gól­ne za­nie­po­ko­je­nie bu­dzą pró­by po­za­usta­wo­we­go ogra­ni­cze­nia kon­sty­tu­cjo­nal­ne­go pra­wa do wol­no­ści su­mie­nia wy­ra­ża­ją­ce­go się w moż­li­wo­ści od­mó­wie­nia pod­ję­cia dzia­łań me­dycz­nych po­zo­sta­ją­cych w sprzecz­no­ści z sys­te­mem war­to­ści le­ka­rza, a tym bar­dziej z sys­te­mem war­to­ści uni­wer­sal­nych. „Nie do przy­ję­cia jest two­rze­nie kul­tu­ry wy­ko­ny­wa­nia za­wo­du me­dycz­ne­go, w któ­rej […] jed­nost­ka tra­ci swo­ją pod­mio­to­wość, zo­sta­je zmu­szo­na za­prze­czyć swo­jej toż­sa­mo­ści i brać udział w po­stę­po­wa­niu, któ­re w osą­dzie jej su­mie­nia jest złem mo­ral­nym”. Nie do za­ak­cep­to­wa­nia jest wy­mu­sza­nie do­ko­ny­wa­nia prze­ry­wa­nia cią­ży pod groź­bą sank­cji fi­nan­so­wych, w tym utra­ty kon­trak­tu z Na­ro­do­wym Fun­du­szem Zdro­wia. Za­uwa­żyć na­le­ży, że su­mie­nie le­ka­rzy mo­że być ła­ma­ne w ta­kiej sy­tu­acji przez oso­by za­rzą­dza­ją­ce pod­mio­ta­mi lecz­ni­czy­mi, któ­re bę­dą się oba­wiać ogra­ni­cze­nia lub utra­ty fi­nan­so­wa­nia dzia­łal­no­ści lecz­ni­czej ze środ­ków pu­blicz­nych. Ta­kie roz­wią­za­nie nie li­czy się też z fun­da­men­tal­nym pra­wem oby­wa­te­li do świad­czeń zdro­wot­nych, któ­re zo­sta­ną ogra­ni­czo­ne przez po­zba­wie­nie szpi­ta­li na­leż­nych im fun­du­szy. Nie jest to więc ka­ra wy­mie­rzo­na w dy­rek­cje szpi­ta­li, ale pra­cow­ni­ków szpi­ta­la, któ­rzy ma­ją pra­wo do go­dzi­we­go wy­na­gro­dze­nia, a na­de wszyst­ko w pa­cjen­tów, któ­rzy ma­ją pra­wo do ko­rzy­sta­nia z do­stęp­nych terapii.

5. Wy­tycz­ne Pro­ku­ra­to­ra Ge­ne­ral­ne­go sta­wia­ją pod zna­kiem za­py­ta­nia je­go nie­za­leż­ność, któ­ra win­na za­pew­nić każ­de­mu oby­wa­te­lo­wi gwa­ran­cje, że je­go spra­wa zo­sta­nie roz­po­zna­na w spo­sób obiek­tyw­ny i rze­tel­ny, bez in­ge­ren­cji ze stro­ny po­za­me­dycz­nej. Po­waż­ne za­nie­po­ko­je­nie bu­dzą na­ci­ski Pro­ku­ra­to­ra Ge­ne­ral­ne­go, aby po­stę­po­wa­nia w spra­wie po­moc­nic­twa w prze­pro­wa­dze­niu abor­cji uma­rzać lub kie­ro­wać wnio­ski do są­du o wa­run­ko­we umo­rze­nie spra­wy ze wzglę­du na zni­ko­mą szko­dli­wość spo­łecz­ną. W świe­tle do­tych­cza­so­wych orze­czeń Try­bu­na­łu Kon­sty­tu­cyj­ne­go (z dnia 28 ma­ja 1997 r. sygn. akt K. 26/96 oraz z dnia 22 paź­dzier­ni­ka 2020 r. sygn. akt K 1/20) nie ma ar­gu­men­tów za zmia­ną in­ter­pre­ta­cji mo­men­tu roz­po­czę­cia praw­nej ochro­ny ży­cia. Po­win­na się ona roz­po­czy­nać od mo­men­tu po­czę­cia i obej­mo­wać ca­ły okres cią­ży. Z uwa­gi na fun­da­men­tal­ny cha­rak­ter pra­wa do ży­cia nie moż­na uznać dzia­łań w nie wy­mie­rzo­nych za ce­chu­ją­ce się nie­wiel­ką szkodliwością.

6. Ze­spół Eks­per­tów przy­po­mi­na nie­zmien­ne na­ucza­nie Ko­ścio­ła, że „bez­po­śred­nie prze­rwa­nie cią­ży, to zna­czy za­mie­rzo­ne ja­ko cel czy ja­ko śro­dek, jest za­wsze po­waż­nym nie­ła­dem mo­ral­nym, gdyż jest do­bro­wol­nym za­bój­stwem nie­win­nej isto­ty ludz­kiej” (Jan Pa­weł II, en­cy­kli­ka Evan­ge­lium vi­tae nr 62). We­dług pra­wa ko­ściel­ne­go do­ko­na­nie za­bój­stwa nie­na­ro­dzo­ne­go dziec­ka oraz wspól­nic­two w tym pro­ce­de­rze trak­to­wa­ne jest ja­ko jed­no z naj­cięż­szych prze­stępstw i ka­ra­ne jest ka­rą eks­ko­mu­ni­ki, któ­ra wy­klu­cza z udzia­łu w do­brach du­cho­wych po­wie­rzo­nych Ko­ścio­ło­wi przez Chrystusa.

 

W imie­niu Ze­spo­łu Eks­per­tów Kon­fe­ren­cji Epi­sko­pa­tu Pol­ski ds. Bioetycznych

 

Bp Jó­zef Wró­bel SCJ

jb, episkopat.pl

 

 

Udostępnij
Tweetnij
Wydrukuj