Kategoria literacka
XVI Ogólnopolski Konkurs dla Młodzieży „Pomóż ocalić życie bezbronnemu” o nagrodę im. bł. ks. Jerzego Popiełuszki cieszył się rekordowo dużym powodzeniem. Nadesłano ponad 1100 prac z całej Polski. Wszystkie prace konkursowe z kategorii literackiej cechowały się niezwykłą wrażliwością i wysokim poziomem językowym. Nadesłanych zostało 316 utworów z całej Polski. Jury w kategorii literackiej oceniło je w dwóch przedziałach wiekowych: szkoła podstawowa kl. 4–8 i szkoła ponadpodstawowa. Byliśmy pod wielkim wrażeniem talentów młodych konkursowiczów, którzy wykazali się starannością i bogactwem słownictwa. Prace nadsyłane do nas były w różnych formach: opowiadania, dzienniki, relacje, pamiętniki, blogi czy wiersze. Mieliśmy naprawdę duży problem z wyłowieniem zwycięzców.
W przedziale wiekowym szkoły ponadpodstawowej I miejsce jury przyznało Zofii Kaśków za pracę pt.: „Maria”. Autorka z niezwykłą wrażliwością i wnikliwością przedstawiła losy kilku kobiet, które z różnych powodów zastanawiają się nad aborcją, a w których może odnaleźć się niejedna kobieta. Historie wymyślonych przez nią postaci czyta się z zapartym tchem. Doskonale oddała emocje bohaterów, w tym tytułowej Marii. Oryginalny pomysł na uczynienie zakonnicy z przeszłością jedną z bohaterek opowieści. Jak sama autorka przyznaje: „W swojej pracy starałam się pokazać, że są inne wyjścia, usunięcie dziecka nie jest jedyną opcją dla kobiety, która tego dziecka wychowywać nie chce. Starałam się również pokazać, że życie nie jest czarno- białe”. Praca na wysokim poziomie pod względem językowym i stylistycznym, dopracowana w każdym szczególe. Jej napisanie wymagało dużego nakładu pracy.
II miejsce w tej kategorii zostało przyznane Katarzynie Wójtowicz za pracę pt.: „Modlitwa”. Autorka postawiła diagnozę obecnej sytuacji na świecie, jeśli chodzi o obronę dzieci nienarodzonych. Bardzo trafne odwołała się przy tym do Pisma Świętego. Postawiła na prostotę przekazu i krótką formę wiersza. Utwór wzrusza i porusza. Jest głosem w obronie poczętych dzieci, które, jak trafnie ujęła to autorka, potrzebują kogoś, kto swoim powołaniem uczyni ratowanie małych serc. Autorka zapytana o stanowisko odnośnie obrony życia człowieka, przyznała: „Postawa pro-life jest zgodna z moim sumieniem i to czyni ją nieodłącznym elementem mojej osobowości. Opowiadanie się za życiem to wyzwanie warte podjęcia”.
III miejsce w tej kategorii zostało przyznane Julii Azarkiewicz za pracę pt.: „Mam życie w garści”. Autorka bardzo przekonująco opisała historię kobiety, która rozważa aborcję i na której dalsze losy ma wpływ przypadkowe spotkanie z pewnym księdzem. Świetnie odmalowała słowami jej emocje, uczucia. Nakreślony przez autorkę świat pojawia się jak na zawołanie przed oczami czytelnika. Niemal namacalnie możemy go dotknąć i przy okazji podejrzeć życie bohaterki. Każdym słowem czujemy się coraz bardziej związani z opowiadaną historią, która uczy, że nie można ustawać w walce o życie nienarodzonych dzieci. Jak wyjaśnia autorka: „Poprzez to opowiadanie chciałam podkreślić, że Jezus żyje w każdym z nas, w małych, dużych, zdrowych, chorych, chcianych czy niechcianych. On jest w każdym człowieku, a my ciągle Go ranimy, krzywdzimy i odrzucamy w drugim człowieku”.
Komisja konkursowa I miejsce w przedziale wiekowym szkoły podstawowej przyznała Annie Schab za pracę pt.: „Umieram”. Autorka uczyniła bohaterami dwie postaci, ujmując w ich losach na pierwszy rzut oka trudne do połączenia wątki gwałtu, aborcji i eutanazji. Stopniowo buduje w swej pracy napięcie, prowadząc czytelnika do zaskakującego i niemożliwego do przewidzenia zakończenia. Splata ze sobą śmierć i życie, strach i odwagę, odrzucenie i miłość, by uświadomić czytelnikom potęgę miłości matki do dziecka. Miłości, która jest zdolna do przemiany nawet najbardziej zatwardziałego serca i skłonienia go do zmiany decyzji i ostatecznego zwrócenia się ku życiu. Autorka zapytana o przekaz swojej pracy, przyznała: „Młodzi ludzie są coraz częściej konfrontowani z tak trudnymi tematami. Każde życie ludzkie jest cenne i zasługuje na szacunek niezależnie od wieku. Mimo zwątpienia nie wolno się poddawać bo zawsze jest nadzieja na lepsze jutro”.
II miejsce w tej kategorii zostało przyznane Blance Krojec za pracę pt.: „Opowiedz mi mamo”. Autorka stworzyła poetycką refleksję nad miłością łączącą matkę i dziecko, której nie są w stanie umniejszyć upływ czasu i różne życiowe wydarzenia symbolizowane przez słońce, burzę, wiatr, lato i jesień. Jej dojrzałość, umiejętny dobór słów i niesłychana wrażliwość sprawiły, że utwór będący miłosnym wyznaniem poczynionym przez dziecko w stosunku do matki porusza serce już od pierwszych wersów i na długo pozostaje w pamięci czytelnika.
III miejsce w tej kategorii zostało przyznane Wojciechowi Ernestowiczowi za pracę pt.: „Nici losu”. Autor obrazowo i w sposób przemawiający do wyobraźni opisał urywek z życia chirurga pracującego w klinice aborcyjnej. Doceniamy nietuzinkowy pomysł dotyczący spotkania głównego bohatera z tajemniczą postacią, która pokazuje mu, jak mogłoby potoczyć się życie czterech osób, które się nie narodziły. Dodając do tego intrygujący początek oraz poprawność językową i stylistyczną mamy do czynienia z pracą na wysokim poziomie. Autor zapytany o okoliczności w jakich dowiedział się o konkursie, powiedział: „Otrzymałem informację o jego istnieniu na lekcji religii. Lubię pisać, a sam temat wyglądał mi na ciekawe wyzwanie literackie”.
Kategoria plastyczna
Z kategorii plastycznej przysłano aż 712 prac z całej Polski. Jury w tej kategorii oceniało w dwóch przedziałach wiekowych: szkoła podstawowa kl. 4–8 i szkoła ponadpodstawowa. Prace były niezwykle ciekawe i twórcze, wykonywane różnymi technikami. Konkurencja była bardzo wysoka. Jak przyznali Laureaci, konkurs był dla nich wielkim wyzwaniem i skłonił do niemałych refleksji.
Komisja konkursowa I miejsce w przedziale wiekowym szkoły ponadpodstawowej przyznała Aleksandrze Kłoczko za pracę pt.: „Moje życie w Twoich rękach”. Autorka biegle posługuje się obraną techniką odbicia na płótnie. Bardzo dobra kompozycja grafiki, której w centrum jest rozwijające się dziecko. Wysokie walory estetyczne, tzn. bardzo dobry dobór odcieni z palety dwóch barw, niebanalne malarskie operowanie barwą tła oraz środkami graficznymi: liniami, teksturami i wzorami do zobrazowania dłoni.
II miejsce w tej kategorii zostało przyznane Janowi Kałużnemu za pracę pt.: „Ratując życie, ratujesz świat”. Autor w bardzo poetycki sposób podszedł do tematu przedstawiając rozwijające się dziecko jako element kuli ziemskiej. Przesłanie obrazu ma bardzo pozytywny wydźwięk, nasuwając ciepłe skojarzenia. Autor bardzo dobrze posługuje się wybraną techniką malarską. Bardzo dobre proporcje, kompozycja i dobór barw. Laureat zapytany o przesłanie swojej pracy, powiedział: „Chciałem pokazać, że każde nowe życie to inwestycja w przyszłość. Kobieta obejmuje rękoma dziecko w swym łonie, otaczając je matczyną opieką. W ten sposób troszcząc się o życie tego dziecka ma wpływ na losy całego świata i wszechświata. Każda decyzja jest ważna”.
III miejsce przyznane zostało Pauli Jałowieckiej za pracę pt.: „Nie odpuszczaj, przerwij pępowinę a nie życie”. Praca o charakterze plakatowym. Autorka zaproponowała intrygujące hasło, które zobrazowała w dosłowny sposób, dając tym samym do myślenia. Autorka bardzo dobrze posługuje się obraną techniką – dobór kolorów, przejść tonalnych czy kompozycji skierowanej ku balonikowi z dzieckiem. Laureatka przypomina, że: „Od nas zależy los innych ludzi. Nikt z nas nie jest samotną jednostką, żyjemy we wspólnocie, wzajemnie na siebie oddziałujemy. Nasze decyzje niosą za sobą pasmo kolejnych zdarzeń. W tym wypadku rozważaną decyzją jest danie komuś życia. Wymaga to ogromnej odwagi i miłości wobec drugiego człowieka”.
Komisja konkursowa I miejsce w przedziale wiekowym szkoły podstawowej przyznała Anastazji Sudoł za pracę pt.: „Nić życia”. Praca o bardzo wysokim walorze artystycznym. Na uwagę zasługuje przede wszystkim pomysł na zilustrowanie tematu „nici życia” – artystyczna wizja tkania nowego życia poprzez działanie innej osoby. Autorka bardzo sprawnie posługuje się techniką malarską, zachowując dobre proporcje i kolorystykę.
II miejsce w tej kategorii zostało przyznane Zuzannie Sabat za pracę pt.: „Dziecko nie jest losem”. Praca wyróżnia się spośród innych przede wszystkim niebanalnym pomysłem na zilustrowanie hasła. Równocześnie praca jest bardzo dobrze wykonana graficznie, a dobór środków wyrazu jest odpowiedni.
III miejsce przyznane zostało Gabrieli Kani za pracę pt.: „Życie daje życie”. Nastrojowa praca malarska odnosząca się do szczególnego czasu epidemii i potencjału, który drzemie w nienarodzonych dzieciach. Oryginalny pomysł, dobre wykonanie i sprawne posługiwanie się techniką malarską.
Kategoria multimedialna
Jesteśmy pod wielkim wrażeniem wszystkich prac konkursowych z kategorii multimedialnej. Cechowały się one oryginalnym ujęciem tematu i ciekawymi przemyśleniami. Projekty były nadesłane do nas w różnych formach: filmiki, animacje poklatkowe, reportaże, piosenki, gry a także strony internetowe. Wszystkich prac z kategorii multimedialnej było aż 72 z całej Polski. Podejmowane były różne tematy takie jak: trud i zmagania ludzi niepełnosprawnych, walka o życie poczętych chorych dzieci, czy tematy pokazujące wartość i godność człowieka. Wybranie spośród tylu wspaniałych prac tych najlepszych z kategorii multimedialnej, okazało się dla nas bardzo trudnym zadaniem.
Komisja konkursowa I miejsce w przedziale wiekowym szkoły ponadpodstawowej przyznała Gabrieli Nowak za pracę pod tytułem: „Nie zabijaj”. Autorka pracy podjęła bardzo ważny temat, walki o życie chorego bezbronnego dziecka. Jest to piękne świadectwo zaufania i zawierzenia Bogu. Daje nadzieję rodzicom, którzy usłyszeli niepomyślną diagnozę prenatalną. Jak sama mówi, jej film to: „Świadectwo tego, że nic nie jest przesądzone i że modlitwą, zawierzeniem, można wyprosić cuda.” Twórczyni wprowadziła świeżość zarówno w formie jak i sposobie pokazania przeżyć.
II miejsce w tej kategorii zostało przyznane Jakubowi Bortlikowi za film pt.: „Oczami ojca”. Jest to opowieść o odpowiedzialności i roli ojców. Gdy kobieta przychodzi i mówi mężczyźnie, że jest w ciąży, to od niego w dużej mierze zależy często los życia poczętego dziecka. Współczesny świat próbuje przekonywać, że aborcja jest wyłącznie sprawą kobiety. Jak pokazuje autor filmu, to nie jest prawda, ponieważ ojciec ma także swoje prawa i zawsze powinien z odwagą bronić swojej rodziny, a zwłaszcza życia poczętego dziecka. W powstanie filmu zaangażowało się wiele osób. To atrakcyjna forma montażu i bogactwo wykorzystania środków filmowych.
III miejsce przyznane zostało Joachimowi Woźniakowi za reportaż filmowy pt.: „Wojowniczka”. Ta historia poruszyła dogłębnie nasze serca. Jest to opowieść o przeuroczej Karolince, która przez niemal 10 lat z przerwami zmagała się z ostrą białaczką limfoblastyczną. Cały czas nie traciła nadziei na wyzdrowienie. Karolinka kochała i szanowała życie, dlatego walczyła z nowotworem o każdy dzień. Była prawdziwą wojowniczką. Jak zachęca autor: „Doceniajmy życie i nie bądźmy obojętni! Życie jest piękne, mimo wielu przeciwności losu”. Film nagrodziliśmy za dojrzałość reżyserską i umiejętność stworzenia emocjonalnego obrazu miłości.
Komisja konkursowa I miejsce w przedziale wiekowym szkoły podstawowej przyznała Martynie Lejkowskiej za pracę pt.: „Tajemnica życia”. Projekt oparty jest na tajemnicach różańcowych i pokazuje jak dużą rolę odgrywa wsparcie drugiej osoby oraz jak ważne jest poczucie odpowiedzialności. Autorka przyznaje: „Chciałam pokazać, że warto walczyć o każde życie, a przy wsparciu bliskich osób możemy naprawdę wiele. Jeśli czujemy wsparcie, bliskość, radość oraz słowa pocieszenia i pomocy potrafimy zdziałać cuda. Nic nie jest krzyżem tylko wyzwaniem, które się podejmuje”. W tym projekcie ujęła nas odwaga w sięganiu po temat obrony życia i wzruszająca opowieść z perspektywy nienarodzonego dziecka.
II miejsce w tej kategorii zostało przyznane Ezrze Cansiz za film pt.: „Magia miłości”. Jest to wywiad przeprowadzony z p. Basią, która wraz z mężem prowadzi pogotowie rodzinne. Autorka wywiadu, jak sama przyznaje, chciała zwrócić uwagę, że: „Istnieją ludzie na świecie, którzy poświęcają siebie, aby opiekować się niewinnymi samotnymi istotkami. Zapewniając im wszystko, czego może potrzebować maleństwo. Zależy mi na tym, aby każdy człowiek dbał o życie drugiego człowieka a zwłaszcza o życie niewinnych i bezbronnych dzieci”. Autorka zadaje wnikliwe i ciekawe pytania, które pokazują ogrom poświęcenia i miłości dla drugiego człowieka.
III miejsce przyznane zostało Jakubowi Lechowi za film pt.: „Moc modlitwy”. Praca oparta jest na prawdziwej historii, ukazującej siłę modlitwy różańcowej. Jest to opowieść o małym Wiktorku, którego życie było zagrożone w łonie jego mamy. Lekarze nie dawali chłopczykowi dużych szans na przeżycie. W momencie niebezpieczeństwa rodzice wraz z przyjaciółmi zawierzyli i oddali go w obronę Najświętszej Maryi Panny. Wydarzył się cud! Wiktorek urodził się zdrowy w planowanym terminie porodu. Jak mówi autor filmu: „Modlitwa ma wielką moc, szczególnie modlitwa różańcowa. Jeśli bardzo mocno modlimy się o coś i wierzymy w Pana Boga, to On na pewno nas wysłucha. Jestem również tego przykładem. O moje życie, moje zaistnienie, też modlili się gorąco moi rodzice”. Ta praca to piękne przełożenie na obraz wzruszeń, emocji i uczuć, które wyłoniły siłę i moc modlitwy.